Beneficiarii vor invata profesii din domenii precum IT sau
antreprenoriat
Sursa: Fin.ro 20 Septembrie 2010
In cele 403 unitati protejate din Romania, singurele
structuri locale incadrate in conceptul de economie sociala, sunt angajate
aproximativ 1.500 de persoane cu dizabilitati. La noi in tara insa, numai cinci
din 100 de persoane cu astfel de probleme lucreaza. „Alianta pentru
Dezvoltarea Economiei Sociale” isi propune sa promoveze dezvoltarea economica
prin crearea de locuri de munca la nivel national pentru persoanele supuse
riscului de excluziune sociala.
Angela Achitei, manager de proiect |
Fundatia „Alaturi de Voi” Romania implementeaza, in
parteneriat cu Directia Generala Protectia Persoanelor cu Handicap, Fundatia
Motivation Romania, Directia Generala de Asistenta Sociala si Protectia
Copilului Iasi si Cooperativa Sociala „Il Poliedro”, din Italia, proiectul
„Alianta pentru Dezvoltarea Economiei Sociale”, cofinantat din Fondul Social
European prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane
2007-2013. Bugetul total va fi de 18.408.995 de lei (4,3 mil. euro), din care
18.040.815 lei reprezinta finantare nerambursabila. Principalul obiectiv al
proiectului derulat intre 1 iulie 2010 si 30 iunie 2013 este promovarea structurilor
economiei sociale ca instrumente flexibile si durabile in scopul crearii de
locuri de munca pentru persoanele supuse riscului de excluziune sociala.
Conceptul de economie sociala - care se refera la
activitatile care folosesc mecanisme economice pentru atingerea unor scopuri
sociale - nu este definit si reglementat legislativ. Singurele structuri care
exista pe piata in acest sens sunt unitatile protejate - structuri economice
in care cel putin o treime dintre angajati sunt persoane cu dizabilitati - al
caror numar se ridica la 403 (firme, organizatii neguvernamentale, persoane
fizice autorizate sau cooperative mestesugaresti). In cadrul acestora sunt
angajate aproximativ 1.500 de persoane cu dizabilitati. La noi in tara insa,
numai cinci din 100 de persoane cu astfel de probleme lucreaza.
Legislatia nu prevede sanctiuni pentru angajarile fictive
Firmele cu peste 50 de angajati ar trebui sa aiba, potrivit legii, 4% dintre angajati persoane cu handicap, in sens contrar fiind obligate sa vireze la bugetul de stat salariile minime brute pe economie aferente pozitiilor vacante neocupate de catre persoane cu dizabilitati. Ar putea, de asemenea, sa cheltuiasca sumele respective pentru achizitionarea de produse si servicii de la unitati protejate. In contextul in care nu exista informatii actualizate pe site-urile institutiilor de stat privind avantajele pentru persoanele juridice, publice si private, firmele prefera, in general, sa dea banii la stat. Mai mult, din cauza ca nu exista un cadru legal privind monitorizarea si sanctionarea acelor unitati protejate care au angajate fictiv persoane cu dizabilitati, multe firme au obtinut acreditarea ca unitati protejate doar pentru a evita sa plateasca taxele. „Managerii s-au gandit sa isi infiinteze ei insisi unitati protejate.
«Intr-o unitate trebuie sa am 30% persoane cu handicap
angajate. Dar eu angajez o persoana cu handicap si una sanatoasa, prin urmare
am deja proportia de 50% si nu mai dau taxele la stat, dar imi dau banii din
firma mea in propria mea unitate protejata», isi spun ei. In plus, se mai duc
si la alte firme si le propun sa incheie contracte cu unitatile lor protejate
in loc sa dea bani la stat. Si asa se fac afaceri. Sunt persoane care nu
lucreaza efectiv acolo, deci s-au folosit de acei oameni, de certificatul lor,
poate le si dau ceva, dar asta nu inseamna economie sociala”, a explicat
pentru „Financiarul” Angela Achitei, managerul proiectului.
Doar 10% din unitatile protejate s-au inscris pe site-ul proiectului
Pe site-ul unitatiprotejate.ro, parte din proiect, se afla o baza de date cu toate unitatile protejate care intr-adevar exista si fac activitati. „Din 403 doar putin peste 40 s-au inscris pe site-ul nostru dupa ce i-am invitat. Noi am avut surpriza sa vedem, in momentul in care i-am rugat sa se inscrie pe site, ca erau contrariati, nu stiau nici ce inseamna, desi erau acreditati”, a mai spus Achitei. Fundatia va intocmi un ghid pe care il va trimite catre cele mai mari companii din tara, pentru a promova astfel produsele realizate in unitatile protejate. „Vrem sa se faca licitatiile pe site, sa fie totul transparent si corect”, a subliniat managerul proiectului.
In cadrul proiectului va fi realizat un studiu comparativ
intre legislatia romaneasca si cea a tarilor Uniunii Europene privind
dezvoltarea structurilor de economie sociala. In acelasi timp, se va urmari
dezvoltarea capacitatii profesionale a 910 reprezentanti ai institutiilor publice,
ONG-urilor, agentilor economici si persoanelor cu dizabilitati, pe tema structurilor
de economie sociala. Un alt obiectiv este reprezentat de consolidarea si dezvoltarea
celor trei unitati protejate ale ADV Romania din Iasi, Constanta si Targu-Mures
si a unitatii protejate a Fundatiei Motivation Romania din Bucuresti - Ilfov.
Nu in ultimul rand, 284 de persoane cu dizabilitati, tineri peste 18 ani care
parasesc sistemul institutionalizat de protectie a copilului, persoane
afectate de HIV/SIDA si persoane din alte grupuri vulnerabile din judetele
Iasi, Constanta si Targu-Mures, vor beneficia de cursuri in unul sau mai multe
domenii precum IT&C, legatorie-tipografie, artizanat, pictura, croitorie,
confectionare de lumanari decorative sau antreprenoriat.
O unitate de succes
Fundatia Motivation Romania si-a inceput activitatea in 1995 cu productia de scaune rulante si distributia acestora catre persoanele cu dizabilitati. In 2009, a fost creata societatea Motivation SRL, care este acreditata ca unitate protejata. Aceasta distribuie echipamente ajutatoare pentru persoanele cu dizabilitati, precum scaune rulante, cadre de mers, dar si alte produse. Cele mai multe contracte sunt intocmite cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate.
De asemenea, in cadrul unitatii protejate mai functioneaza o tipografie,
precum si un departament care se ocupa cu adaptarea autovehiculelor pentru a
putea fi conduse de persoane cu dizabilitati, cu certificat si omologare de
la Registrul Auto Roman. „Avem persoane cu dizabilitati angajate in Departamentul
de management, in Serviciul contabil-financiar, precum si receptioneri in
cadrul fundatiei. In firma, avem un director de vanzari in scaun rulant si
colegi cu dizabilitati care lucreaza in activitatea de asamblare a scaunelor
rulante.
Fundatia are la nivel national echipe de distributie a scaunelor -
fiecare fiind formata dintr-o persoana in scaun rulant, un kinetoterapeut si
un asistent social sau un psiholog. In total, avem angajate 25 de persoane cu
dizabilitati dintre cei 120 de salariati ai fundatiei si ai societatii comerciale”,
a declarat pentru „Financiarul” Cristian Ispas, directorul general al Fundatiei
Motivation. Atelierul de tipografie din cadrul unitatii protejate va fi
dezvoltat in cadrul proiectului.
Autor: Arabela Boboc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu