Soarta a 3,476 miliarde de euro se afla in mainile
functionarilor Autoritatii de Management a POSDRU din Ministerul Muncii
Sursa: Fin.ro 3 Martie 2010
Guvernul Boc ignora
semnalul de alarma tras de peste 100 de membri ai societatii civile care, la
inceputul anului, cereau deblocarea mecanismului institutional responsabil
cu derularea fondurilor europene pentru pregatirea personalului din companiile
autohtone.
Premierul Emil Boc |
Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor
Umane (POSDRU) inseamna 3,476 miliarde de euro de la Uniunea Europeana (intre
2007 si 2013) si 650 de milioane de euro din bugetul public, bani ce ar fi
putut intra in pregatirea angajatilor din companiile romanesti care se
straduiesc sa faca fata crizei. Incompetenta si indiferenta Autoritatii de
Management din Ministerul Muncii compromit insa sansele companiilor de a
accesa acesti bani.
Autoritatea de Management a Programului Operational
Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) din Ministerul Muncii poate
fi descrisa in doar cateva cuvinte: vid de putere (director demis in urma cu o
luna), telefoane care suna in gol si personal subdimensionat fata de
necesitati. Rezultatul: blocarea derularii finantarilor destinate pregatirii
resurselor umane. Problemele generate de aceasta situatie se intind pe pagini
intregi de plangeri, rapoarte si sesizari trimise de consultanti, beneficiari
si ONG-uri autoritatilor de resort.
Astfel, Centrul de Resurse pentru participare publica
(CeRe) si Coalitia ONG-uri pentru Fonduri Structurale, alaturi de peste 100 de
organizatii neguvernamentale, sindicate si patronate, au trimis, in urma cu
o luna, o scrisoare deschisa premierului Emil Boc, dar si tuturor marilor
responsabili din sistem, avertizand asupra riscului ca Romania sa piarda o
buna parte din fondurile europene nerambursabile.
Neregulile semnalate la nivelul autoritatilor de management
sunt, asa cum au fost sintetizate in document, dar si asa cum a dovedit-o
experienta pentru multi dintre beneficiari, duratele lungi intre depunerea
cererilor de finantare si primirea raspunsurilor, proces de evaluare lipsit
de coerenta si uniformitate, durate lungi intre aprobarea cererilor si semnarea
contractelor, intarzieri in rambursarea banilor cheltuiti, imposibilitatea de
recuperare a TVA, comunicarea greoaie a autoritatilor de management atat cu
organismele intermediare, cat si cu solicitantii si beneficiarii.
Astfel, pentru cererile aprobate in cadrul POSDRU in luna
octombrie 2009, solicitantii nu au fost invitati sa semneze contractele nici
pana in ziua de astazi.
Diplomatie ministeriala - da, rezolvare concreta - ba
Ministrul Finantelor Publice, Sebastian Vladescu, primind la
randul sau atentionarea ONG-urilor, a trimis un raspuns Centrului de Resurse
pentru participare publica, pe 8 februarie, anuntand ca analizeaza deja
aspectele sesizate si promitand totodata ca va solicita „explicatii detaliate
autoritatilor de management vizate, pentru a se lua cu operativitate masurile
coercitive necesare, iar astfel de situatii sa nu se mai repete in 2010”.
Sigur, deja suntem in 2010, iar blocajul se perpetueaza. Masuri concrete
solicita si Fondul Monetar International, potrivit intelegerii convenite cu
Guvernul Romaniei, pentru eliberarea transelor trei si patru din imprumut,
publicata saptamana trecuta.
Pana la sfarsitul lunii mai a.c., trebuie adoptate masuri
concrete de suprimare a blocajelor si intarzierilor, pentru accelerarea
procesului de absorbtie a fondurilor structurale UE, Executivul urmand sa
elaboreze un raport pana in februarie 2011 cu progresele inregistrate si sa il
trimita Comisiei Europene.
Dubla abordare - tehnica, dar si politica
Dupa publicarea scrisorii deschise amintite mai sus,
demersul colectiv de sensibilizare a factorilor de resort vizeaza intalniri cu
fiecare dintre autoritatile de management vizate si cu ministrii care le au
in subordine. Obiectivul, explicat de Flavia Preda, manager al proiectului
„112 pentru Fonduri Structurale”, derulat de Coalitia ONG-uri pentru Fonduri
Structurale, cu ajutorul Centrului de Resurse pentru participare publica
(CeRe) si al altor asociatii, este abordarea din mai multe unghiuri a tuturor
organismelor implicate, pe cat de mult posibil in acelasi timp, fiind urmarit
astfel un efect rapid, eficient si de impact. Strategia este, pe de alta parte,
de a aborda situatia din doua directii, atat din punct de vedere tehnic, comunicand
cu directorii din AM-uri, dar si din punct de vedere politic.
„Dorim sa depasim stadiul de a discuta cu autoritatile de
management, trecand la discutii cu ministrii in subordinea carora sunt aceste
autoritati”, a explicat pentru „Financiarul” Oana Preda, directorul
Centrului de Resurse pentru participare publica. Unele dintre intalniri
au avut deja loc, printre acestea si cea cu reprezentanti ai AMPOSDRU, care a
fost insa de scurta durata, desigur, din cauza volumului mare de munca de la
biroul institutiei, nepermitand, astfel, acordarea unei perioade prea lungi
de timp pentru discutarea problemelor si identificarea solutiilor.
Totodata, a avut loc o intalnire informala a catorva
dintre beneficiarii de proiecte din POSDRU, in urma careia a fost trimisa o
scrisoare prin care se solicita premierului intrunirea Colegiului pentru
Consultarea Asociatii-lor si Fundatiilor in vederea discutarii problemelor.
CeRe are in vedere o alta intrevedere, cu ministrul Muncii
si cu noua conducere a AMPOSDRU, in cadrul acesteia dorind sa prezinte un
document comun cu toate problemele, cauzele si masurile pe care le sugereaza.
Proiectul „112 pentru Fonduri Structurale” are printre obiective centralizarea
problemelor identificate de beneficiari si aducerea acestora la cunostinta
AM-urilor in vederea gasirii de solutii. Se pregateste un raport public cu
toate aceste probleme, insa momentan se asteapta o pozitie oficiala din partea
institutiilor carora le-au fost inaintate plangerile de pana acum.
La primirea primelor 100 de avertizari, va fi realizat un
raport pentru mass-media, care va trece in revista problemele intampinate de
beneficiari, precum si masurile luate de institutiile care gestioneaza aceste
fonduri.
Ce semnaleaza beneficiarii si consultantii
* durate lungi intre depunerea cererilor de
finantare si primirea raspunsurilor
* proces de evaluare lipsit de coerenta si
uniformitate
* durate lungi intre aprobarea cererilor si
semnarea contractelor
* intarzieri in rambursarea banilor cheltuiti
* imposibilitatea de recuperare a TVA
* proces de comunicare deficitar al
autoritatilor de management atat cu organismele intermediare, cat si cu
solicitantii si beneficiarii.
A dat in judecata statul
Fundatia „Alaturi de Voi”, din Iasi, are in implementare un
proiect strategic accesat prin POSDRU, Axa prioritara 6 „Promovarea incluziunii
sociale”, DMI 6.1 „Dezvoltarea economiei sociale”. Problemele majore cu care
se confrunta sunt:
* Intarzierea rambursarii cheltuielilor pe
proiect. La 19 februarie 2010, trecusera 80 de zile de cand fusese depus
raportul tehnico-financiar nr. 3, termenul din contract fiind depasit cu 35 de
zile. Suma solicitata spre rambursare - 104.546 de lei.
* Intarzierea virarii prefinantarii pentru anul
doi de proiect. Odata cu raportul nr. 3, a fost depusa si cererea de
prefinantare pentru anul doi de proiect intrunind conditia din contract de a fi
dedusa prefinantarea in proportie de 70% pentru primul an, ca sa poata fi
solicitata pentru urmatorul an. Suma solicitata pentru prefinantare an doi -
573.500,80 lei.
* Nerambursare TVA pe proiect. Timp de 16 luni
de proiect valoarea TVA avansate a fost de 64.524 de lei, aferenta
cheltuielilor eligibile pe proiect, iar informatiile despre cand va fi
recuperata lipsesc din cauza absentei unor instructiuni in acest sens agreate
de AMPOSDRU cu Ministerul de Finante, desi cadrul legislativ a fost reglementat
in 2009.
Consecinte. Directia de Finante Iasi a emis in data de
5.02.2010 o somatie de plata a taxelor si impozitelor pe salarii in care se
arata ca neachitarea in termen scurt va duce la executarea silita a fundatiei.
Taxele si impozitele aferente personalului angajat pe proiect se ridica la
116.301 lei, iar valoarea care trebuie rambursata potrivit raportului
tehnico-financiar nr. 3 este de 104.546 lei, ceea ce inseamna ca trebuie
virata si prefinantarea pentru anul doi de proiect pentru a acoperi suma in
totalitate. Totodata, s-au adunat si penalizari de 0,1% pentru fiecare zi de
intarziere, termenul-limita de plata fiind stabilit pentru 24.01.2010.
Avand in vedere pagubele suferite din cauza rambursarii cu
intarziere a transelor, a nevirarii prefinantarii pentru anul doi de proiect
si nerambursarea TVA avansate pentru cheltuielile eligibile, Fundatia „Alaturi
de Voi” pretinde, intr-o notificare juridica adresata AMPOSDRU, daune de
0,1%/zi de intarziere.
Autor: Arabela Boboc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu