Comunitate de bune practici in managementul financiar al
proiectelor derulate prin FSE
Sursa: Fin.ro 25 August 2010
Furnizarea serviciilor de calitate pentru
implementarea cu succes a proiectelor finantate din Fondul Social
European (FSE) este sustinuta prin intermediul unei comunitati de bune practici
in domeniul managementului financiar. Specialistii carora li se adreseaza
programul sunt auditori financiari, experti contabili si responsabili
financiari ai proiectelor in derulare, implicati in special in Programul
Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (POSDRU) si Programul
Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative (PODCA).
Facultatea de Stiinte Economice si Gestiunea Afacerilor de
la Universitatea Babes Bolyai (UBB) din Cluj-Napoca a demarat, pe 1 decembrie
2009, proiectul de grant „Model de armonizare a practicilor in domeniul
managementului financiar al proiectelor finantate prin FSE“, cu o durata de
implementare de 12 luni.
Asistenta financiara nerambursabila este acordata prin
POSDRU, pe Axa prioritara 3 „Cresterea adaptabilitatii lucratorilor si a
intreprinderilor“, Domeniul Major de Interventie 3.3 „Dezvoltarea
parteneriatelor si incurajarea initiativelor partenerilor si societatii
civile“ si se ridica la 1.771.417 de lei.
Proiectul se deruleaza in parteneriat cu Universitatea din
Craiova - Facultatea de Economie si Administrarea Afacerilor, Universitatea „1
Decembrie“ Alba-Iulia - Facultatea de Stiinte, Universitatea de Vest din
Timisoara - Facultatea de Economie si de Administrare a Afacerilor,
Universitatea Constantin Brancoveanu din Pitesti - Facultatea de Finante
Contabilitate si, nu in ultimul rand, Camera Auditorilor Financiari din Romania.
De asemenea, programul beneficiaza de sprijin si consiliere in im- plementare
din partea echipei Oficiului de Accesare a Fondurilor Europene, de la UBB.
Aceasta structura are ca misiune asigurarea cresterii continue a accesului
universitatii la fonduri europene, identificarea si analiza oportunitatilor
de accesare, acordarea de asistenta si gestionarea proiectelor.
Schimb de experienta intre experti
Asociatiile profesionale active in domeniul managementului financiar, membrii parteneriatelor locale pentru ocuparea fortei de munca si incluziune sociala (compuse in general din firme, institutii sau autoritati cu impact sau interes local sau judetean), membrii pactelor teritoriale (includ organizatii mari ale caror activitati sunt relevante la nivel regional) si organizatiile neguvernamentale beneficiaza de sprijin in scopul furnizarii de servicii de calitate pentru implementarea cu succes a proiectelor finantate din FSE, prin constituirea unei comunitati de practici in domeniul gestiunii financiare. Astfel, auditorii financiari, expertii contabili si responsabilii financiari ai proiectelor in derulare, implicati in special in proiectele POSDRU si PODCA, pot face schimb de cunostinte si de experienta si isi pot impartasi atat dificultatile intalnite, cat si exemplele de buna practica.
Printre obiectivele specifice urmarite se numara ameliorarea
comunicarii intre responsabilii financiari, auditori si expertii contabili
privind interpretarea si implementarea practica a unor proceduri specifice
raportarilor financiare care le sunt solicitate, pregatirea profesionala
practica specifica managementului financiar al proiectelor, cresterea
adaptabilitatii cursurilor univer- sitare de profil la specificul proiectelor
finantate prin FSE. Un alt obiectiv al programului este cresterea capacitatii
responsabililor financiari, auditorilor, expertilor contabili si cadrelor
didactice din invatamantul economic de a analiza multicriterial legislatia si
practica managementului financiar al proiectelor finantate FSE, pentru a fi
astfel mai pregatiti sa furnizeze servicii beneficiarilor.
Informatiile specialistilor, accesibile online
S-a creat deja o comunitate de bune practici, care se bazeaza pe procesul de invatare sociala, intrucat exista experti cu atributii diferite, dar care au un scop profesional comun. Schimbul permanent de experienta intre toti membrii grupului-tinta se desfasoara atat prin intermediul intalnirilor directe, la seminarii si cursuri, cat si virtual, printr-un forum online, pe site-ul practicifse.ro. Foarte important este ca si cei care nu sunt implicati in proiect isi pot face cont pe acest portal si pot avea, astfel, acces la informatiile specialistilor. „Cei care se logheaza pe forumul comunitatii pot fi atat din cadrul programului, cat si independenti. Ei semnaleaza probleme, iar specialistii din proiect, care sunt chiar grupul-tinta, isi impartasesc propria experienta, pornind de la cum se realizeaza achizitiile, cum se incadreaza pesonalul din institutiile publice si pana la aspecte mult mai simple“, a declarat pentru „Financiarul“ Alina Dumitrascu, asistent manager de proiect.
Grupul-tinta: 300 de persoane
In cadrul programului sunt prevazute 15 intalniri regionale, dar si cursuri in Alba-Iulia, Cluj, Ramnicu-Valcea, Sibiu, Timisoara, Brasov, Bucuresti sau alte orase. Temele de curs sunt legate de achizitiile publice, contabilitatea si derularea contabilitatii in proiectele POSDRU, in special legislatie antifrauda si nereguli financiare.
„Este o intreaga retea. Anticipam o participare
de cel putin 300 de persoane, acesta fiind grupul-tinta, din personalul
asociatiilor profesionale active in domeniul managementului financiar (Camera
Consultantilor Fiscali, Corpul Expertilor Contabili si al Contabililor
Autorizati, Camera Auditorilor Financiari din Romania etc.), dar si
personal al organizatiilor societatii civile, al membrilor pactelor teritoriale
si parteneriatelor locale pentru ocuparea fortei de munca si incluziune
sociala“, a mai spus Alina Dumitrascu.
Autor: Arabela Boboc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu