In dialog cu „Financiarul”, unul dintre partenerii
strategici ai statului roman in accesarea Fondului Social European - este vorba
despre organizatia sindicala Cartel Alfa, reprezentata de Petru Dandea (foto),
vicepresedinte - mentioneaza progresele inregistrate in zona finantarii
formarii resurselor umane.
Sursa: Fin.ro 7 Iulie 2010
Petru Dandea, vicepresedinte Cartel Alfa, sursa Fin.ro |
„Financiarul”: Ce rol joaca sindicatele in
absorbtia fondurilor europene destinate formarii resurselor umane?
Petru Dandea: Regulamentul general al Fondului Social European (FSE) mentioneaza organizatiile sindicale ca parteneri principali pe fondurile din zona aceasta a formarii resurselor umane, deci, cu alte cuvinte, noi suntem mentionati ca parteneri eligibili pe acest gen de proiecte cu fonduri care vin din zona FSE.
Din aceasta pozitie, cum apreciati gradul de absorbtie pe finantarile FSE?
Autoritatea de Management a Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) a inregistrat progrese remarcabile pe FSE pentru ca are totusi o rata de absorbtie de 10%, sunt alte fonduri europene cu rata chiar mai mica. Faptul ca AMPOSDRU si-a imbunatatit activitatea in ultimele luni i-a ajutat sa contracteze o suma care reprezinta aproape jumatate din ceea ce Romania poate accesa din FSE. Partenerii sociali considera ca aceste progrese trebuie continuate printr-o mai mare flexibilitate financiara. Lucrurile ar putea avansa mult mai rapid daca unele dintre propunerile pe care noi le-am facut autoritatilor ar fi implementate repede.
Sunteti una dintre vocile care pledeaza pentru acordarea unei prefinantari de 100% a proiectelor. De ce?
Am vorbit de o prefinantare de 100% la bugetul anual, aceasta nu ar mai crea probleme de cash-flow implementatorului, el putand sa deconteze la finele anului toata prefinantarea obtinuta daca activitatea se desfasoara conform graficului activitatii de proiect. Eu, ca manager de proiect strategic cu buget de 5 milioane de euro, m-am confruntat si ma confrunt cu probleme grave de cash-flow la finantarea activitatilor pentru ca prefinantarea de 30% te obliga, practic, sa finantezi restul de 70% din banii proprii ai organizatiei.
Cum poate fi justificata rata slaba de absorbtie a fondurilor pentru dezvoltarea resurselor umane pe componenta administratie publica?
Acolo, practic, sunt cele patru axe pe care implementator unic este Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si Ministerul Educatiei. E adevarat ca acolo rata de absorbtie este mai redusa. Unul dintre motive este faptul ca, in zona administratiei publice, functionarii care lucreaza in implementarea proiectelor nu sunt motivati sa aiba un interes mai mare pentru activitatile de proiect. In multe cazuri, noi, societatea civila, avem parteneri de proiect institutii publice, iar functionarii care vin din acestea lucreaza in cadrul proiectelor fara sa fie deloc remunerati. Legea statutului functionarului public interzicea cumulul de activitati. Noi am reparat acest aspect prin introducerea eliminarii acestei incompatibilitati in legea unitara a salarizarii, insa ideea este ca aceasta prevedere sa fie implementata de conducatorii institutiilor publice, iar multi dintre ei inca nu au facut-o.
Petru Dandea: Regulamentul general al Fondului Social European (FSE) mentioneaza organizatiile sindicale ca parteneri principali pe fondurile din zona aceasta a formarii resurselor umane, deci, cu alte cuvinte, noi suntem mentionati ca parteneri eligibili pe acest gen de proiecte cu fonduri care vin din zona FSE.
Din aceasta pozitie, cum apreciati gradul de absorbtie pe finantarile FSE?
Autoritatea de Management a Programului Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU) a inregistrat progrese remarcabile pe FSE pentru ca are totusi o rata de absorbtie de 10%, sunt alte fonduri europene cu rata chiar mai mica. Faptul ca AMPOSDRU si-a imbunatatit activitatea in ultimele luni i-a ajutat sa contracteze o suma care reprezinta aproape jumatate din ceea ce Romania poate accesa din FSE. Partenerii sociali considera ca aceste progrese trebuie continuate printr-o mai mare flexibilitate financiara. Lucrurile ar putea avansa mult mai rapid daca unele dintre propunerile pe care noi le-am facut autoritatilor ar fi implementate repede.
Sunteti una dintre vocile care pledeaza pentru acordarea unei prefinantari de 100% a proiectelor. De ce?
Am vorbit de o prefinantare de 100% la bugetul anual, aceasta nu ar mai crea probleme de cash-flow implementatorului, el putand sa deconteze la finele anului toata prefinantarea obtinuta daca activitatea se desfasoara conform graficului activitatii de proiect. Eu, ca manager de proiect strategic cu buget de 5 milioane de euro, m-am confruntat si ma confrunt cu probleme grave de cash-flow la finantarea activitatilor pentru ca prefinantarea de 30% te obliga, practic, sa finantezi restul de 70% din banii proprii ai organizatiei.
Cum poate fi justificata rata slaba de absorbtie a fondurilor pentru dezvoltarea resurselor umane pe componenta administratie publica?
Acolo, practic, sunt cele patru axe pe care implementator unic este Agentia Nationala pentru Ocuparea Fortei de Munca si Ministerul Educatiei. E adevarat ca acolo rata de absorbtie este mai redusa. Unul dintre motive este faptul ca, in zona administratiei publice, functionarii care lucreaza in implementarea proiectelor nu sunt motivati sa aiba un interes mai mare pentru activitatile de proiect. In multe cazuri, noi, societatea civila, avem parteneri de proiect institutii publice, iar functionarii care vin din acestea lucreaza in cadrul proiectelor fara sa fie deloc remunerati. Legea statutului functionarului public interzicea cumulul de activitati. Noi am reparat acest aspect prin introducerea eliminarii acestei incompatibilitati in legea unitara a salarizarii, insa ideea este ca aceasta prevedere sa fie implementata de conducatorii institutiilor publice, iar multi dintre ei inca nu au facut-o.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu