Functionarii din ministere nu respecta legea
Sursa: Fin.ro 14 Iulie 2010
Doua proiecte care ar fi putut primi finantari europene nerambursabile
de aproape 2,4 milioane de lei (peste 550.000 de euro) au fost respinse din
motive discriminatorii, intr-un caz, si din cauza nerespectarii procedurii
legale de catre autoritati, in cel de-al doilea caz. O organizatie
neguvernamentala si o firma au irosit resurse financiare importante, timp si
energie din cauza obstacolelor impuse de autoritati.
Primul caz este cel al Asociatiei Sportive „Rugby Club
Ariesul Cluj“, care a depus la Agentia de Plati si Interventie pentru
Agricultura proiectul „Baza sportiva SPARTA“ pe Masura 3.2.2 „Renovarea,
dezvoltarea satelor, imbunatatirea serviciilor de baza pentru economia si
populatia rurala si punerea in valoare a mostenirii rurale“, din cadrul Programului
National de Dezvoltare Rurala (PNDR), la licitatia de proiecte M322-01/09.
Proiectul, in valoare totala de 2.604.033 de lei, din care valoarea ajutorului
nerambursabil solicitat este de 2.059.375 de lei, a fost demarat dupa ce in
prealabil firma de consultanta Hygia Consult, din Turda, a solicitat Ministerului
Agriculturii, Padurilor si Dezvoltarii Rurale (MAPDR), in data de 12.01.2009, o
clarificare privind eligibilitatea solicitantului si a proiectului intrucat a
considerat neclar Ghidul de finantare. Cum enumerarea actiunilor/activitatilor
eligibile nu era una exhaustiva, ci doar exemplificativa, a fost asteptat
raspunsul autoritatilor.
Acesta a venit doua zile mai tarziu, fiind
favorabil: „Atat beneficiarul, cat si activitatea propusa in proiect sunt
eligibile“ – asa cum era de asteptat avand in vedere ca este vorba despre o
organizatie neguvernamentala (ONG), categorie enumerata printre potentialii
beneficiari ai masurii, si ca activitatea propusa in proiect urma sa se
desfasoare in mediul rural. La pregatirea proiectului s-a lucrat aproximativ
cinci luni, iar costurile pentru obtinerea de avize, acorduri si intocmirea
documentelor anexate cererii de finantare s-au ridicat la 15.000 de euro.
MAPDR: Proiectul este eligibil... dar totusi este neeligibil
Dupa aproximativ 10 luni de evaluare, timp in care a fost parcursa intreaga procedura, s-a raspuns si la solicitarile de informatii suplimentare in termen si s-a facut si vizita pe teren, MADR a trimis o notificare de respingere a proiectului in care se arata sumar ca acesta este neeligibil (dupa evaluarea si selectia de catre Comitetul de Selectie a Raportului de Selectie din data de 14 mai 2010), desi eligibilitatea solicitantului si a proiectului este a doua etapa in procesul de selectie. „Motivatia respingerii este profund incorecta, deoarece solicitantul este un ONG, o categorie eligibila de beneficiari, fapt confirmat si prin prima adresa primita de la MADR, iar proiectul era prevazut sa fie realizat in spatiul rural“, a declarat pentru „Financiarul“ Ciprian Morcan, managerul proiectului si, totodata, manager general Hygia Consult.
Problema discriminarii pentru categoria de beneficiari
reprezentata de ONG-uri, prin punctajul oferit in cadrul Ghidului
solicitantului, a fost prezentata inclusiv comisarului european pentru
Agricultura, Dacian Ciolos, de alti solicitanti de finantare pe Masura 3.2.2.
In acest caz, principiul egalitatii de sanse intre categoriile de potentiali
beneficiari nu exista, prin imposibilitatea punctarii la mai mult de jumatate
dintre criterii a ONG-urilor, spun consultantii. In prezent, mai multi
semnatari au inaintat un memoriu Autoritatii de Management (MADR), in a carei
competenta ar intra solutionarea acestei probleme, asa cum reiese din raspunsul
venit din partea comisarului european.
Organismul Intermediar (OI) pentru IMM-uri a incalcat
procedura privind solicitarea clarificarilor
Cel de al doilea caz este acela al proiectului „Dezvoltarea si modernizarea capacitatii de productie la TAF&CO INVEST SRL“, depus in data de 9.06.2009 in cadrul apelului de proiecte „Sprijin pentru consolidarea si modernizarea sectorului productiv prin investitii tangibile si intangibile, A2 - Sprijin financiar de pana la 1.075.000 de lei pentru intreprinderi mici si mijlocii, din Programul Operational Sectorial Cresterea Competitivitatii Economice.
Proiectul in valoare totala de 623.856 de lei (ajutorul nerambursabil
solicitat este de 312.280 de lei) a fost respins, la 1 octombrie 2009, de
Organismul Intermediar (OI) pentru IMM-uri, din cadrul Ministerului
Economiei, Comertului si Mediului de Afaceri, insa fara respectarea procedurii,
respectiv fara solicitarea de clarificari care, in acest caz, erau obligatorii
anterior pronuntarii privind declararea eligibilitatii sau neeligibilitatii.
Asta intrucat respingerea nu avea ca motivatie niciunul dintre criteriile de
transmitere care ar fi condus la respingere automata a proiectului (inducerea
grava in eroare a OI sau a comisiilor de evaluare si selectie, prin furnizarea
de informatii incorecte cu privire la conditiile de eligibilitate sau omiterea
furnizarii acestora, incercarea de a obtine informatii confidentiale sau de a
influenta comisiile de evaluare si selectie sau OI).
„In urma acestei respingeri am depus contestatie si
pentru a ne asigura ca va ajunge in termen si pentru a avea conformitatea
continutului am optat pentru a o transmite printr-un executor judecatoresc.
In ciuda acestui fapt, Organismul Intermediar pentru IMM-uri a sustinut ca nu
a primit contestatia si la insistente ulterioare ne-a primit contestatia pe
fax, de aceasta data fara a mai tine cont de procedura, dar au facut acest
lucru doar pentru a ne da din nou un raspuns negativ, fara a tine cont de
argumetele noastre din contestatie, desi fundamentate si pertinente, si cu
depasirea termenului in care trebuia sa primim raspuns la contestatie. Am depus
contestatia in 22.10.09 si am primit raspuns in 3.12.2009, desi termenul de raspuns
era de maximum 10 zile calendaristice“, spune Ciprian Morcan, managerul proiectului.
Cinci obstacole majore in calea accesarii fondurilor
nerambursabile
- lipsa transparentei in procesul de evaluare si selectie a proiectelor care ar trebui sa convinga de existenta unui cadru just si competitiv in acest proces, la finele caruia sa primeasca finantare cele mai bune si fezabile proiecte;
- lipsa consecventei si a raspunderii persoanelor implicate in procesul de evaluare si selectie si respectul pentru munca si resursele implicate atat din partea solicitantilor, cat si a firmei de consultanta;
- deficiente in elaborarea Ghidului solicitantului pentru Masura 3.2.2, intrucat nu se acorda egalitate de sanse intre categoriile aflate pe lista beneficiarilor eligibili din cauza punctarii discriminatorii a unei intregi categorii (un proiect oricat de bun, daca avea ca solicitant un ONG, nu putea sa obtina decat maximum 45 din cele 100 de puncte);
- nerespectarea procedurii chiar si atunci cand aceasta este clara si refuzul de a lua unele masuri corective, atunci cand se solicita acest lucru si sunt aduse dovezi in acest sens;
- hartuiala birocratica dovedita prin insistenta cu care se analizeaza forma documentelor depuse, si nu continutul;
Consecinte - pierderile financiare mari atat pentru
solicitanti, cat si pentru consultant, cu riscul blocarii activitatii si
ajungerii in pragul falimentului, imposibilitatea intocmirii oricarei
previziuni datorita nerespectarii termenelor, intr-o perioada oricum instabila
economic, si descurajarea potentialilor beneficiari.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu