ottershop

joi, 1 decembrie 2011

C. Zevedei: „CE va anula decizia de suspendare a platii celor 8 mil. € la inceputul lunii iunie“


Directorul general al AMPOSDRU spera sa realizeze in sase luni ceea ce nu s-a facut in doi ani de alocare a finantarilor UE pe resurse umane 

Sursa: Fin.ro  28 Aprilie 2010
Autor: Ioana Speteanu

Anca Zevedei, director general AMPOSDRU
Raspunzand invitatiei „Financiarul”, Cristina Zevedei, directorul general al Auto­ritatii de Management a Programului Operational Sectorial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPOSDRU), clarifica situatia suspendarii rambursarii finantarilor de catre Comisia Europeana, asigurand beneficiarii ca situatia este sub control, iar proiectele lor au unda verde.

„Financiarul“: Care sunt cauzele reale ale blocarii de catre Comisia Europeana a platilor catre beneficiarii romani si despre ce suma este vorba?

Cristina Zevedei: Doresc sa incep cu o clarificare: platile nu sunt blocate catre beneficiari, ei pot depune in continuare cereri de rambursare, iar activitatea din­tre ei si autoritatea de management nu este afectata. Suma blocata, opt milioane de euro, este o decontare intre Ministerul Finantelor, care ne supervizeaza in ceea ce priveste platile, si Comisia Europeana.  Acest lucru consider ca este foarte impor­tant sa se inteleaga, ca beneficiarii nu sunt afectati de suspendarea temporara a platilor.
Cat despre cauzele ce au dus la acea­sta situatie, acestea au fost semnalate de catre Comisia Europeana in 2009 si sunt trei la numar.

Nu sunt de nerezolvat, de altfel o parte dintre ele le-am si solutio­nat. O prima cauza tine de organizarea interna de la nivelul autoritatii de mana­gement. Nu era suficient personal, iar organigrama care exista nu corespun­dea structurii personalului aferent. Am venit in intampinarea cerintelor de personal printr-o noua organigrama si prin ocu­pa­rea posturilor vacante - intr-o luna si jumatate am reusit sa ocupam din 36 de posturi vacante 22. Mai avem deci 14 locuri vacante, iar guvernul ne-a mai aprobat inca 15, pe care le vom ocupa prin transfer intre institutii. 

O a doua cauza este relatia dintre au­to­ritatea de management si organismele de intermediere. Am refacut acordurile cu organismele intermediare astfel incat acestea sa aiba mai multe respon­sabi­li­tati in relatiile cu beneficiarii, iar autori­tatea de management sa ramana cu atri­butii de control si verificare. Pana acum, orga­nismele de intermediere nu isi asumau responsabilitatea in contractele cu bene­ficiarii. 

O a treia cauza tine de strategia de in­for­mare catre beneficiari. Si la acest ca­pitol am facut primii pasi, in sensul ca am incercat sa imbunatatim Ghidul Soli­citantului, am inceput sa facem semi­na­re de informare si intalniri cu catego­riile de beneficiari - organizatii neguver­­na­men­tale, sindicate, patronate, intre­prin­deri mici si mijlocii, iar prin pro­iectul de asistenta tehnica incercam sa punem la punct perfectarea serviciului pe care il avem deja, „Linia albastra“, prin care raspundem beneficiarilor pe probleme punctuale.

Din ce sunt platiti beneficiarii pe perioada suspendarii?

Din sumele pe care le avem deja alo­cate pentru perioada 2007-2013.

De verificarea pe care Comisia Europeana o face activitatii AMPOSDRU luna aceasta depinde deblocarea fondurilor. Care estimati ca va fi verdictul?

Estimez ca platile vor fi reluate, iar Comisia Europeana va anula decizia de suspendare la inceputul lunii iunie. 

Care erau disfunctionalitatile activitatii autoritatii de mana­gement la momentul preluarii functiei de director general?

Ca o paranteza, in prima mea zi la AMPOSDRU am primit scrisoarea Co­misiei Europene cu concluziile misiunii de audit din 2009.

Am intrat deci direct intr-o situatie de criza. Nu vreau insa sa acuz pe nimeni si nici sa ma plang de vechea mostenire. Sunt aici pentru a gasi solutii si va pot spune ca la doua luni de la numirea mea avem deja rezultate. Nu este usor.

V-ati fixat un set de indicatori de performanta?

Da. In mandatul meu, care dureaza sase luni, trebuie sa finalizam cererile de rambursare si sa ajungem cu platile la zi. Apoi, in contractare, va trebui sa fina­lizam proiectele aflate acum in evaluare si pana la finele lui 2010 sa avem prima cerere de rambursare. Si, nu in ultimul rand, sa lansam noile linii de finantare. 

Care ar fi orizontul de timp in care beneficiarii finantarilor POSDRU aflati in intarziere de plati catre furnizorii lor (din cauza intarzierii AMPOSDRU la rambursarea cheltuielilor) ar putea ajunge cu decontarile la zi?

Graficul pe care l-am facut referitor la cererile de rambursare se va incheia in luna iunie. Deci, catre finalul lunii iunie, beneficiarii vor ajunge cu platile la zi, aceasta, bineinteles, daca si ei vin in sprijinul nostru si raspund la clarificarile pe care noi le cerem.

Exista in contractele incheiate cu beneficiarii clauze care sanctioneaza intarzierile sau chiar ratarea proiectelor din cauze ce tin de disfunctionalitatile AMPOSDRU?

Nu exista asemenea clauze, pentru ca aceste contracte nu sunt de natura comerciala. Exista insa o cale legala prin care beneficiarii care se considera prejudiciati se pot adresa instantei. Si chiar daca asemenea clauze ar fi existat, tot in instanta s-ar fi solutionat.

Aveti procese cu beneficiarii?

Avem trei procese, dar nu noi, auto­ritatea de management, ci organismele de intermediere. Tocmai de aceea am si cerut responsabilizarea acestora in rela­tiile cu beneficiarii de finantari euro­pe­ne. Procesele sunt la Cluj, Arad si Cala­rasi si chiar m-am uitat peste spete. Nu sunt cereri fondate.
Exista clauze contractuale care sa ii protejeze pe beneficiari in aceasta situatie, respectiv acestia sa fie despagubiti pentru prejudiciile cauzate de intarzierea platilor? (Cazul doctoranzilor bursieri romani pe cale sa fie dati afara din universitatile din strainatate din cauza neachitarii cheltuielilor)
Nu, nu exista.

Aveti proceduri de evaluare a personalului? Dar de control a corectitudinii evaluarii proiectelor si de sanctionare a functionarilor vinovati? Cati functionari AMPOSDRU au fost sanctionati pana in prezent si pentru ce nereguli?

Exista grile de evaluare a persona­lu­lui angajat, dar inca nu s-au dat sanc­tiuni. Eu sunt dispusa sa folosesc aceasta parghie, daca situatia o cere. Este insa destul de complicat sa sanctionezi o func­tie de executie, mai complicat decat in ca­zul unui director. Este necesara o modi­ficare a legii care sa ajute persoana aflata in functie de conducere sa responsa­bi­lizeze functionarii din functiile de exe­cutie. 

Beneficiarii reclama faptul ca nu exista o procedura corecta si clara de contestatie, respectiv ca AMPOSDRU nu are fixate termene de rezolvare a contestatiilor. Cum comentati?

Nici la nivel de guvernare nu exista deadline. Consider ca procedura de con­testare este clara si corecta. Contestatiile se depun pentru fiecare linie de finan­ta­re in parte si daca eu, ca autoritate de mana­gement, fizex un termen-limita de rezolvare tot pe beneficiari ii deza­van­tajez.

In acest an intra in implementare proiectele pe ajutoare de stat. Sunt proiecte aprobate inca din septembrie 2009, dar care nici acum, in aprilie, nu au semnat contractele de finantare. Cate asemenea proiecte sunt si cand se va rezolva problema?

Initial, au fost depuse 859 de proiecte. In acest moment sunt in curs de con­trac­tare 166, iar procesul se va incheia cam in trei saptamani. Intarzierea a aparut din cauza faptului ca nu era semnat con­trac­tul-cadru si pentru ca au fost cerute docu­mente suport de la beneficiari, docu­mente care inca nu ne-au fost trimise. 

Exista un numar de proiecte mari blocate de anul trecut - „proiecte cu risc”. In ce masura sunteti dispusi sa realocati catre alte proiecte fondurile care au fost alocate acestor proiecte neimplementate?

Interesul nu este acela de realoca fon­durile catre alte proiecte, ci de a continua proiectele blocate. Noi sprijinim benefi­ciarii sa continue.

Cum estimati gradul de risc ca Romania sa piarda la finele acestui an o parte din finantarile POSDRU? 

Ar fi prematur sa raspund acum la aceasta intrebare. Analiza finala va avea loc la sfarsitul lunii iunie si atunci vom sti exact care este situatia si care este gradul de risc. Ce va pot spune este ca suma alocata de catre Comisia Euro­pea­na in 2007 din Fondul Social European a fost de 212 milioane de euro si ca pana in prezent au fost platite 446 de milioane de lei, din care 358 de milioane de lei pre­fi­nantari si 88 de milioane de lei ram­bursari.

Carte de vizita

Cristina Zevedei
  • martie 2010-prezent: director ge­ne­ral interimar al Autoritatii de Mana­ge­ment a Programului Operational Sec­to­rial pentru Dezvoltarea Resurselor Umane - Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
  •  mai 2009-martie 2010: director co­ordo­nator Organismul Intermediar Regional pentru POSDRU Bucuresti-Ilfov, Ministerul Muncii, Familiei si Protectiei Sociale
  • iulie 2006-mai 2009: expert parla­men­tar, Senatul Romaniei

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu