Ateliere de tamplarie, croitorie, fabrici de incaltaminte,
pensiuni turistice si chiar mici fabrici de mobila sunt doar cateva dintre
ideile ce pot fi puse in practica
Sursa: Fin.ro 27 Aprilie 2011
Un proiect european cofinantat prin POSDRU a strans la un
loc toate ingredientele necesare succesului in afaceri - accesul la finantare
nerambursabila, accesul la creditare, informare corecta si consiliere,
cursuri de antreprenoriat care sa-i permita micului afacerist sa duca proiectul
mai departe. Astfel, sunt abordate problemele majore cu care se confrunta cei
din mediul rural: accesul dificil la informare, accesul restrans la surse de
finantare sau de cofinantare si un nivel scazut de competente manageriale.
Proiectul strategic „Antreprenoriatul nonagricol rural,
sansa a dezvoltarii sustenabile a zonelor rurale”, implementat de RomActiv
Business Consulting impreuna cu Patronatul Tinerilor Intreprinzatori din
Romania, Asociatia Centrul de Dezvoltare SMART si Asociatia Centrul de Consultanta
si Management al Proiectelor Europroject are o valoare totala de 8.259.218 lei,
fiind cofinantat prin Programul Operational Sectorial Dezvoltarea Resurselor
Umane (POSDRU).
Obiectivul principal este promovarea culturii si competentelor
antreprenoriale ale micilor sau viitorilor intreprinzatori din mediul rural in
scopul dezvoltarii de activitati nonagricole.
Odata identificate, persoanele
cu spirit antreprenorial din mediul rural vor fi informate asupra oportunitatilor
reale de initiere a unor afaceri nonagricole, vor primi instruire de baza in
organizarea unor mici intreprinderi, precum si consiliere si asistenta in
obtinerea de finantare atat prin credite, cat si nerambursabila.
„Printre
problemele majore cu care se confrunta cei din mediul rural se remarca in
primul rand accesul dificil la informare, accesul restrans la surse de
finantare sau de cofinantare, un nivel mai scazut de competente manageriale,
structura precara sau inexistenta serviciilor de sanatate sau a utilitatilor
publice. Se adauga un nivel scazut al conditiilor de trai si locuri de munca
putine. Dar cu toate acestea sunt persoane care vor sa investeasca in mediul
rural, care vor sa-si dezvolte afaceri”, a declarat managerul proiectului,
Diana Ungureanu.
Acoperire pe aproape jumatate din judetele tarii
Grupul-tinta al proiectului se ridica la 2.000 de persoane din mediul rural care vor fi ajutate sa-si deschida afaceri sau sa le dezvolte pe cele deja in desfasurare. Acoperirea programului se va intinde pe aproximativ 50% din suprafata tarii, respectiv 23 de judete.
Vor avea loc campanii de informare in
70 de comune, prin intermediul carora cei interesati vor afla despre cele 10
centre de consiliere care sunt deja deschise in teritoriu. Mai departe, in aceste
centre se vor desfasura celelalte activitati prevazute - selectarea grupului-tinta,
incadrarea persoanelor in categoria potrivita prin stabilirea pentru fiecare a
celui mai indicat tip de afacere, cursurile de antreprenoriat etc. „Noi
incercam prin acest proiect sa acordam consiliere si asistenta inclusiv celor
care vor sa dezvolte o afacere mica, de familie, intre 10.000 si 50.000 de
euro.
Am inglobat toate ingredientele necesare: accesul la finantare
nerambursabila, accesul la creditare, informare corecta si consiliere, cursuri
de antreprenoriat care sa-i permita micului afacerist sa duca proiectul mai
departe”, a precizat Radu Onofrei, directorul RomActiv.
10 planuri de afaceri
Noilor intreprinzatori li se vor prezenta 10 planuri de afaceri dintre care pot alege, precum si un ghid complet de infiintare a unei firme. Printre ideile de afaceri propuse se numara ateliere de tamplarie, fabrici de materiale, fabrici de incaltaminte, lucrari de constructii fabrici de peleti, pensiuni turistice, unitati de prelucrare a pietrei, ateliere de croitorie, servicii de frizerie/coafor si chiar mici fabrici de mobila.
Totusi, munca celor implicati in acest proiect nu va fi
usoara, spune Catalina Musat, de la directia Relatii Publice din cadrul APDRP, bazandu-se
pe experienta pe care a dobandit-o in cadrul campaniei de informare despre
finantarile europene pe care institutia o desfasoara. „Oamenii din spatiul
rural sunt foarte reticenti. Ii veti strange relativ greu la aceste intalniri.
Sunt si oameni cu experienta care au accesat fonduri SAPARD, iar acum se
orienteaza cu succes spre FEADR, insa cei mai multi nu sunt deschisi.
Problema
cea mai dureroasa este partea de cofinantare pe care trebuie sa o asigure cel
putin in cadrul programului pe care il gestionam noi”, a spus aceasta. Pe
viitor, si cei care vor participa la campania derulata de APDRP vor putea fi
indrumati catre centrele de consultanta gratuita ale proiectului POSDRU,
astfel incat sa fie ajutati sa obtina cofinantarile necesare de la bancile care
colaboreaza. De altfel, cheia de verificare a proiectelor o reprezinta banca,
sustin reprezentanti ai institutiilor de credit.
Proiectul, demarat la finalul anului trecut, se va desfasura
pe o perioada de doi ani, iar activitatile propuse vor incepe in luna mai, cand
vor avea loc sesiuni de informare in Bihor, Arad, Neamt si Mures.
Atelier de tamplarie, pas cu pas
- Realizarea de ferestre si usi din PVC cu geam simplu sau termopan
- Investitia intre 10.000 si 200.000 de euro (bani pentru infiintarea firmei, echipamente de productie, mai putin costul terenului si al cladirii)
- Identificarea potentialilor clienti- persoane fizice sau firme din zona care isi modernizeaza casele sau sediile, precum si firme de constructii din zona
- Gasirea in zona a furnizorilor de materie prima si materiale
- Alegerea formei juridice de functionare (SRL, PFA, intreprindere individuala), a codului CAEN
- Obtinerea autorizatiilor de functionare - avize si autorizatii de mediu, protectia muncii si prevenirea incendiilor
- Dotarea atelierului cu echipamente
- Angajari - pentru o unitate mica doi angajati sunt suficienti
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu