ottershop

vineri, 2 decembrie 2011

Consultanta pe fonduri europene, estimata la peste 4 miliarde de lei in perioada 2008-2013


In 2008-2009 s-au incasat bani pe consultanta din elaborarea si pregatirea proiectelor. Anul trecut, afacerile jucatorilor din domeniu au fost de aproximativ 100 mil. euro, din plati ce au inceput sa vina pentru implementare 

Sursa: Fin.ro 18 Aprilie 2011
Valoarea Fondurilor Structurale si de Coeziune alocate Romaniei pentru peri­oada 2007-2013 este de 19,7 miliarde de euro, iar cea a fondurilor puse la dis­pozitie pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala se ridica la 13,3 miliarde de euro. Piata de consultanta pe fonduri europene este estimata la 1 miliard de euro in perioada 2008-2013, iar in 2010 s-a plasat la un nivel de aproximativ 100 de mili­oane de euro, potrivit jucatorilor din domeniu.

Asociatia Consultantilor din Romania pentru Accesarea Fondurilor Europene (ACRAFE) a fost infiintata in 2008, misiu­nea acesteia fiind concentrarea expertizei din mediul privat, pentru a deveni un partener de dialog constructiv in relatia directa cu autoritatile publice, in procesul de management al absorbtiei fondurilor europene. 

Cele 34 de companii care fac parte din asociatie sunt raspandite in toate cele opt regiuni de dezvoltare regionala, numarul total al proiectelor de finantare depuse si implementate pana in prezent de acestea fiind de peste 2.500, cu o valoare insumata de peste 1,5 miliarde de euro, atat in perioada fondurilor de preaderare, cat si a fondurilor posta­de­rare. Potrivit vicepresedintelui ACRAFE, Radu Onofrei, in acelasi timp director general al uneia dintre cele mai mari com­panii din domeniu, RomActiv Business Consulting SRL, piata de consultanta pe fonduri europene este estimata la 1 miliard de euro pentru perioada 2008-2013. In acelasi timp, Laurentiu Dinu, Country Manager al Accreo Romania, a precizat ca anul trecut afacerile firmelor de consultanta pe fonduri neram­bursa­bile s-au cifrat la aproximativ 100 de milioane de euro. 

„Plata serviciilor de consultanta este legata de doua momente in  «ciclul de viata» al unui proiect cu finan­tare din fonduri europene: mo­mentul aprobarii finantarii proiectului (eventual semnarea contractului de finantare nerambursabila) si etapele de pe parcursul implementarii proiectului. In 2008-2009 s-au incasat bani pe consultanta din elaborarea si pregatirea proiectelor, iar din 2010 banii au inceput sa vina din consultanta pentru implementarea pro­iec­telor”, a explicat pentru „Fin.ro” vice­presedintele ACRAFE.

Tendinta de dezvoltare pe consultanta si asistenta tehnica pentru autoritati publice

Afacerile RomActiv Business Con­sulting in perioada 2008-2010 au fost, in medie, de 600.000 euro/an, in crestere in 2010 si cu perspective de crestere pe 2011. Prezenta pe piata de opt ani, compania are noua birouri locale proprii, cu peste 30 de angajati full-time si are in portofoliu peste 450 de proiecte pe fonduri europene (fondurile structurale, PNDR/FEADR, FEP, IMPACT si alte programe publice de finantare nerambursabila precum ANIMMC, AFM), cu o valoare totala de peste 700 mil. euro, din care peste 80% implementate sau in faza de implementare. Domeniile de acti­vitate acoperite sunt diverse: admi­nistratie publica, industrie, cercetare si dezvoltare, turism, servicii, agricultura, pro­cesarea produselor agricole si fores­tiere, panificatie. 

Ca planuri de viitor, RomActiv se va axa pe dezvoltarea firmei in zona ser­viciilor de consultanta si asistenta tehnica pentru autoritati publice, in special pentru autoritatile care gestioneaza fon­duri europene (autoritati de mana­ge­ment, organisme si agentii de im­plementare, ACIS), a precizat Radu Onofrei.

Structura absorbtiei - 90% din plati sunt prefinantari

Infiintata in 2010, Accreo Romania aduce experienta poloneza in proiecte greenfield si brownfield, de cercetare si dezvoltare, energii regenerabile si efici­enta energetica, precum si in proiecte pri­v­ind cresterea competitivitatii si dez­vol­tare in HR, turism si sectorul me­dical. Despre nivelul de atragere a banilor euro­peni, reprezentantul Accreo a aratat ca, din 12% fonduri platite doar 2% au fost ram­bursari.

„Rata de absorbtie este sca­zuta nu numai ca total plati efectuate din alocarea totala, ci mai mult, daca ne uitam la structura banilor virati observam ca 90% sunt prefinantari. Cu alte cuvinte sunt fonduri platite, dar al caror mod de cheltuire nu poate fi verificat pana cand nu se depun cereri de rambursare. Problemele pe care le are guvernul cu Comisia Europeana sunt legate de aceasta situatie, sunt bani dati, dar a caror utilizare nu poate fi inca verificata. Rata de eroare acceptata la nivelul intregii Uniuni este de 2% (aceasta rezulta dupa verificarea facturilor)”, a declarat pentru „Fin.ro” Laurentiu Dinu, Country Mana­ger Accreo.

Ca un exemplu de buna prac­tica, Dinu a vorbit despre programele de finantare din Polonia, unde se da un  avans de 70% pentru fiecare proiect, insa nu se da tot odata, ci in transe de cate 15%. Astfel, beneficiarul este obligat sa justifice cum a cheltuit prima parte din avans pentru a primi transa urmatoare.

Valoarea totala a celor 14 proiecte pe care le gestioneaza in prezent Accreo Romania se invarte in jurul valorii de 30 de milioane de euro. Accreo se orienteaza catre investitii in companii mari, unul dintre motive fiind faptul ca acestea au capacitatea financiara de a-si onora la timp facturile, marturiseste repre­zentantul firmei de consultanta. Asta nu inseamna ca Accreo nu este deschisa si IMM-urilor.

O companie cu 94% rata de succes la contractare

Un alt jucator cu greutate pe piata de consultanta este si TDP Partners SRL, infiintata in 2007, cu  o cifra de afaceri de 290.000 de euro la finalul anului 2010. Rata de succes a proiectelor realizate de TDP Partners in vederea obtinerii de finantare s-a ridicat la 94%  in intervalul ianuarie-decembrie 2010. Valoarea totala a proiectelor contrac­tate de TDP prin toate programele de finantare este de 217 milioane de euro, din care: proiectele aflate in implementare – 32 de milioane de euro; proiecte depuse si aflate in analiza - 115 mili­oane de euro; proiecte finalizate - 7 milioane de e­uro. Restul proiectelor, in valoare de 63 de milioane de  euro, se afla in diferite stadii: fie sunt in lucru si in decurs de depunere, fie nu au fost contractate.

Finantari asteptate cu interes

Printre programele de finantare asteptate cu interes in 2011  de companiile de consultanta se numara  (POS CCE) Operatiunea 1.1. Investitii in IMM-uri si Op 1.1. Sprijin pentru intreprinderile mari, Op 2.3.1. Sprijin pentru start-up-urile si spin-off-urile inovative, Axa 3 - investitii in IT&C, Op 4.2. Valorificarea resurselor regenerabile de energie pentru producerea energiei verzi; finantarile prin Fondul European Agricol de Dezvoltare Rurala (FEADR) precum si Fonduri nationale: Schema de ajutor de stat privind asigurarea dezvoltarii durabile si Fondul de mediu: Cresterea productiei de energie din surse regenerabile. Daca pe sectorul fondurilor destinate energiei, pana in prezent pentru partea de energie regenerabila beneficiarii au manifestat un interes crescut, in timp ce subdomeniul eficientei energetice a fost subaccesat, pentru liniile de finantare ce se vor lansa in toamna acestui an se asteapta o cerere mai mare pentru eficienta energetica (Axa 4 a POSCCE).

Obiectivele pe termen scurt ale ACRAFE pentru consolidarea procesului de absorbtie in 2011

  •  publicarea celui de-al doilea raport intitulat ,,Propunere pentru absorbtia eficienta a fondurilor comunitare 2011”, prin care sa fie subliniate schimbarile operate in 2010 la nivelul intregului proces de absorbtie si care sa propuna noi seturi de masuri urgente, care sa aiba ca finalitate imediata aducerea absorbtiei Romaniei aproape de un procent „normal”;
  • organizarea unor serii de intalniri cu institutiile din mediul bancar, avand ca scop derularea unor discutii deschise referitoare la scrisorile de confort care trebuie emise de aceste institutii, proces care, potrivit ACRAFE, pana in acest moment nu s-a derulat potrivit asteptarilor;
  • identificarea urgenta, impreuna cu partenerii din Autoritatile de Management (AM), a solutiilor privind corectarea procedurilor de plati care se efectueaza cu decalaje majore;
  • o noua directie de actiune in cadrul dialogului institutionalizat pentru Programul Operational Asistenta Tehnica; elaborarea unei strategii punctuale de intalniri imediate cu AM-urile, cu scopul de a identifica si demara proiecte concrete de asistenta tehnica, pentru ca ACRAFE sa poata fi implicata direct in procesul de implementare a programelor de finantare;
  • implementarea proiectului „Cresterea capacitatii sectorului ONG de a colabora cu institutiile administratiei publice in vederea absorbtiei fondurilor europene”, pentru care a fost depusa cererea de finantare la AM pentru Programul Operational Dezvoltarea Capacitatii Administrative.
  • elaborarea unei proceduri de atestare/certificare a companiilor de consultanta din cadrul ACRAFE, avand ca rol profesionalizarea pietei de consultanta in finantari europene din Romania.
 Autor: Arabela Boboc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu