Suma atrasa reprezinta 45% din alocarea UE pe 2007-2010, iar
din 5.841 de proiecte depuse au fost contractate mai putin de o cincime
Sursa: Fin.ro 2 Iunie 2010
Avand ca obiectiv general cresterea productivitatii
intreprinderilor romanesti, POSCCE dispune pentru perioada 2007-2013 de 2,55
miliarde de euro.
Pana la mijlocul lunii mai, au fost depuse 5.841 de proiecte,
dintre care 1.002 au fost contractate, contributia UE la acestea in raport cu
alocarea UE 2007-2010 fiind de 45%. Reprezentantii autoritatilor au intocmit o
lista cu cele mai frecvente probleme in elaborarea proiectelor, dar si cu
recomandari utile pentru potentialii beneficiari.
Obiectivul general al Programului Operational Sectorial
„Cresterea Competitivitatii Economice” (POSCCE), finantat prin Fondul
European de Dezvoltare Regionala (FEDR) si gestionat de Ministerul Economiei
si Mediului de Afaceri, este cresterea productivitatii intreprinderilor romanesti,
cu asigurarea principiilor dezvoltarii durabile si majorarea productivitatii
Romaniei, pana in 2015, la un nivel de aproximativ 55% din valoarea medie a productivitatii
din UE. Pana la mijlocul lunii mai, au fost depuse 5.841 de proiecte, dintre
care 1.002 au fost semnate, contributia Uniunii la acestea in raport cu
alocarea 2007-2010 fiind de 45% (suma alocata pentru aceasta perioada este de
1,216 miliarde de euro).
Alte peste 400 de proiecte au fost deja aprobate si
asteapta faza de contractare, 1.641 se afla in evaluare, 2.301 au fost respinse,
iar 419 nu au intrat inca in procesul de evaluare. La acestea se adauga 231 de
proiecte care au fost retrase sau reziliate in timpul evaluarii sau dupa
evaluare ori contractare.
„Calitatea proiectelor depuse in ultima perioada este net
superioara, trebuie sa alegem din proiecte mai bune, ceea ce ne face munca mai
grea”, spune Dan Stolojanu, sef serviciu POSCCE. Recomandarile
reprezentantilor autoritatii de management in vederea elaborarii corecte a
proiectelor si a depunerii cererilor de finantare vizeaza in primul rand consultarea
cu mare atentie a Ghidului solicitantului, a formularului original al cererii
de finantare, precum si a anexelor.
Apoi, la completarea cererii de finantare, atentia trebuie
centrata pe formatul de lucru recomandat (font, dimensiunea corpului de litera
etc.), pe respectarea formatelor anexelor si pe completarea doar a sectiunilor
rezervate solicitantului.
Totodata, nu trebuie sters din formularul cererii de finantare niciun capitol, iar daca una dintre sectiuni nu este specifica proiectului se completeaza totusi cu precizarea „Nu se aplica” sau alta precizare din care sa rezulte ca acest lucru nu este specific proiectului sau beneficiarului.
Totodata, nu trebuie sters din formularul cererii de finantare niciun capitol, iar daca una dintre sectiuni nu este specifica proiectului se completeaza totusi cu precizarea „Nu se aplica” sau alta precizare din care sa rezulte ca acest lucru nu este specific proiectului sau beneficiarului.
Autoritatile recomanda identificarea din timp a tuturor
costurilor implicate
Pentru a porni cu dreptul sunt necesare identificarea din timp a tuturor certificatelor/autorizatiilor solicitate si planificarea obtinerii acestora in functie de perioada lor de valabilitate, dar si verificarea indeplinirii criteriilor de eligibilitate inca din faza de planificare a elaborarii proiectului. Este indicata si identificarea resurselor umane proprii sau care pot fi atrase in echipa de management inca din faza de conceptualizare a proiectului.
Realizarea unei
analize de piata si includerea acesteia in planul de afaceri/studiul de
fezabilitate sau care sa stea la baza elaborarii cererii de finantare, dar si
intocmirea unei diagrame Gantt de implementare realista sunt alte indrumari
utile pentru cei care vor sa-si asigure succesul contractarii. De asemenea,
autoritatile recomanda identificarea tuturor costurilor proiectului,
indiferent de natura lor, in acord cu activitatile din proiect, ulterior urmand
sa fie incadrate in categoria corespunzatoare eligibil/neeligibil.
Printre greselile de natura calitatii tehnice si financiare
au fost sesizate slaba justificare a contributiei proiectului la realizarea
obiectivului general al programului si a obiectivelor specifice axei si operatiunii,
lipsa legaturii logice intre elementele proiectului - resurse, activitati,
rezultate directe si rezultate finale -, precum si neconcordante intre planul
de afaceri sau studiul de fezabilitate si cererea de finantare.
In unele
cazuri, studiul de fezabilitate nu a fost specific investitiei sau proiectului,
indicatorii financiari nu corespundeau cerintelor Ghidului solicitantului
(grilei de evaluare), iar analizele de risc si senzitivitate erau realizate
superficial sau lipseau. Alte probleme au fost generate de necorelarea
bugetului proiectului cu activitatile si rezultatele sau de intocmirea unui
cashflow incorect, cu intrari nejustificate, uneori negativ.
Atentie si la completarea cererilor de rambursare
In ceea ce priveste erorile in completarea cererii de rambursare (CR), cele mai frecvente sunt nerespectarea instructiunilor de completare, de exemplu prin punerea valorii din factura in loc de cea eligibila, aplicarea unor procente eronate fata de cele din buget sau semnarea de catre alte persoane fata de cele imputernicite prin contractul de finantare. Alte greseli sunt nerespectarea ordinelor de cheltuieli eligibile, incadrarea gresita in categoriile de cheltuieli, nerespectarea plafoanelor sau chiar transmiterea de documente incomplete, ilizibile sau necertificate „conform cu originalul”.
Probleme in elaborare
- de forma, precum numerotare incorecta, lipsa stampila si/sau semnatura, nerespectarea ordinii documentelor
- nerespectarea formatelor impuse pentru cererea de finantare, pentru documente suport sau pentru studiul de fezabilitate si planul de afaceri
- cererea de finantare nu este semnata de persoana in drept sau nu exista documente justificative pentru sustinerea semnaturii
- diferente intre informatia listata si cea inclusa pe CD si/sau on-line
- certificate sau autorizatii expirate
- confuzie privind necesitatea depunerii unor documente, mai ales a Fisei tehnice de mediu
- lipsa formularului de autoevaluare in raport cu criteriile de mediu
- erori in documentele ce atesta proprietatea/concesiunea asupra terenului sau constructiei pe care se realizeaza proiectul
- neintelegerea criteriilor de eligibilitate si a faptului ca acestea sunt cumulative
- incadrarea eronata a solicitantului in categoria intreprinderilor mici sau mijlocii
- incadrarea intr-un cod CAEN neeligibil
- erori in calcularea valorii totale eligibile din cauza incadrarii eronate a cheltuielilor sau a neaplicarii corecte a procentelor de eligibilitate ori a intensitatii ajutorului de stat
- neincadrarea in cerintele schemei de finantare in ceea ce priveste activitatile eligibile
- confuzie privind beneficiarul/proprietarul si operatorul economic care va opera dupa finalizare investitia
- rezultatele nedefinite clar si/sau indicatori utilizati diferiti de cei inclusi in cererea de finantare
- nerespectarea cerintelor legate de durata proiectului, a contractelor de concesiune/inchiriere sau faptul ca proiectul prevede doar constructii
Erori de natura eligibilitatii
- l neintelegerea criteriilor de eligibilitate si a faptului ca acestea sunt cumulative
- incadrarea eronata a solicitantului in categoria intreprinderilor mici sau mijlocii
- incadrarea intr-un cod CAEN neeligibil
- erori in calcularea valorii totale eligibile din cauza incadrarii eronate a cheltuielilor sau a neaplicarii corecte a procentelor de eligibilitate ori a intensitatii ajutorului de stat
- neincadrarea in cerintele schemei de finantare in ceea ce priveste activitatile eligibile
- confuzie privind beneficiarul/proprietarul si operatorul economic care va opera dupa finalizare investitia
- rezultatele nedefinite clar si/sau indicatori utilizati diferiti de cei inclusi in cererea de finantare
- nerespectarea cerintelor legate de durata proiectului, a contractelor de concesiune/inchiriere sau faptul ca proiectul prevede doar constructii
Autor: Arabela Boboc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu