Evaluari si plati intarziate, dar si comunicarea defectuoasa
sunt principalele nemultumiri exprimate de firmele mici si mijlocii
Sursa: Fin.ro 21 Februarie 2011
Pentru numeroase IMM-uri, accesarea fondurilor europene
trebuia sa fie gura de aer proaspat, sprijinul bine-venit de care aveau nevoie
in perioada de criza. Problemele pe care le-au intampinat insa in fazele de
contractare si implementare a proiectelor le-au creat din pacate chiar
mai multe dificultati. Specialistii ii sfatuiesc pe aplicanti sa aiba in
vedere la structurarea bugetelor si estimarea fluxurilor financiare,
de la bun inceput, termene duble sau triple fata de cele prevazute in contractele
de finantare.
Compania de consultanta Structural Consulting™ Group a
realizat, in perioada 7-14 februarie 2011, prin intermediul portalului www.fonduri-structurale.ro,
un sondaj privind dificultatile accesarii fondurilor europene.
Raspunsurile primite
au provenit de la un numar de 314 IMM-uri (intreprinderi mici si mijlocii).
Acestea se afla in faza de contractare sau au deja in implementare proiecte
finantate prin fonduri structurale si de coeziune sau Programul
National pentru Dezvoltare Rurala (PNDR). Ponderea IMM-urilor repondente a fost
de 68% in mediul urban, 32% mediul rural. Sondajul nu s-a referit la
experientele generale ale companiilor, fiind axat pe problemele intampinate
de acestea. Totusi, aproximativ 3% din repondenti au furnizat si
feedback pozitiv. Mai mult ca o exceptie care confirma regula, decat ca o
situatie in care ar trebui sa se regaseasca majoritatea celor care acceseaza
fonduri europene, un beneficiar de pe Masura 1.2.1 din cadrul PNDR a declarat:
„Deocamdata nu intampinam probleme, din contra, suntem sustinuti de
autoritati in finalizarea proiectului“.
Concluziile generale care se desprind insa din sondaj au in
vedere numeroase situatii de intarzieri majore in faza de evaluare,
intarzieri de plati (prefinantari si rambursari) chiar si de 15 luni in unele
cazuri, un proces de comunicare defectuos cu autoritatile de management,
lipsa de transparenta a mecanismului rambursarilor, probleme in accesarea de
credite pentru cofinantare, dobanzi mari la creditele obtinute, generand
uneori chiar renuntarea/rezilierea contractului de finantare. O alta piedica
in calea aplicantilor si beneficiarilor a fost amanarea repetata a lansarii
unor linii de finantare mult asteptate, cazuri in care firmele au investit
timp, bani si resurse umane in scrierea unor proiecte care au ajuns sa fie
„depasite” odata cu trecerea timpului. Lipsa de predictibilitate s-a mai evidentiat
si prin perioadele lungi de timp intre aprobarea proiectelor si contractarea
lor efectiva.
Cost suplimentar: 30% din valoarea initiala a autorizatiei de constructie
Un astfel de exemplu este cel al microintreprinderii Brainer Consulting SRL, care a depus un proiect in valoare de aproximativ 120.000 de euro pe DMI 4.3 „Sprijinirea dezvoltarii microintreprinderilor” din cadrul Programului Operational Regional (POR) in decembrie 2009. Abia in septembrie 2010 a urmat vizita de precontractare, in urma careia proiectul a fost propus spre finantare. Pana in prezent, firma nu a mai primit insa niciun alt semnal pentru semnarea contractului. Si cum timpul nu sta in loc, autorizatia de constructie obtinuta pentru suma de 4.800 de lei, dar valabila numai un an, mai are doar cateva zile pana expira. Prin urmare, firma trebuie sa mai achite 30% din valoarea initiala a autorizatiei pentru o prelungire de sase luni.
Nu are insa nicio garantie ca
in acest interval va primi un raspuns de la autoritati. Pe langa acest cost
suplimentar din buzunarul propriu, beneficiarul mai are de suferit si de pe
urma lipsei de predictibilitate in privinta bugetului proiectului, intrucat,
daca raspunsul autoritatilor privind semnarea contractului de finantare ar
putea sosi oricand, se presupune ca firma trebuie sa dispuna in orice moment
de lichiditatile reprezentand TVA necesara in proiect (in acest caz
aproximativ 30.000 de euro). „Timpul si resursele pe care le-am investit in demersurile
necesare accesarii acestei finantari ar fi putut fi utilizate in dezvoltarea
afacerii pe alte cai, mai simple si poate mai utile. Atitudinea autoritatilor
ramane de neinteles pentru noi”, a spus Camelia Birzanu, directorul Brainer.
O noua abordare a notiunii de „cash flow”
Cu putine exceptii, Autoritatile de Management dau dovada de incapacitate de a-si onora obligatiile contractuale, fie din cauza disfunctionalitatilor de procedura, a imixtiunii politicului in functionarea corecta a acestor institutii, ori in unele cazuri din cauza slabei competente sau a lipsei de motivare a personalului. Intreprinzatorii sunt afectati in mod grav, in loc sa beneficieze de ajutor asa cum ar fi normal.
„Desi fondurile europene reprezinta
pentru companii oportunitati reale de sprijin si redresare in perioada de criza
economica, asigurand bani nerambursabili pentru dezvoltare, gripajele
numeroase din mecanismele de implementare la nivel de AM si OIR au ajuns
sa transforme in multe cazuri o finantare intr-o povara in plus, generand
probleme financiare si mai mari. Firmele trebuie sa avanseze, pentru
desfasurarea proiectelor, bani care de multe ori provin din credite, ale caror
rate raman neplatite daca intervin intarzieri de luni intregi la plata prefinantarii
sau a rambursarii”, a declarat pentru „Fin.ro” Dan Barna, Managing Partner,
Structural Consulting™ Group.
Recomandarea acestuia pentru IMM-urile care
intentioneaza sa aplice de acum inainte pentru finantari nerambursabile este
ca acestea sa-si intocmeasca fluxul de numerar (cash flow-ul) mizand pe
termene de rambursare duble sau triple (opt-noua luni), chiar daca termenele
legale variaza intre 60 si 90 de zile in functie de fiecare program, putand
astfel sa evite blocajele ce pot aparea ca urmare a intarzierii rambursarilor.
Amanarea repetata a lansarii unor apeluri de proiecte
POSCCE, Operatiunea 111a) „Sprijin financiar cu valoarea
cuprinsa intre 1.075.001 lei si 6.450.000 lei acordat pentru investitii in
IMM-uri" - anuntata initial pentru iulie 2010 (potrivit calendarului
de lansari la 31 ianuarie 2010), apoi mutata in fiecare luna (septembrie 2010 -
Calendar lansari la 31 martie 2010; Trim. IV 2010 - Calendar lansari 30 iunie
2010; Buget epuizat - nu se mai lanseaza - calendar lansari la 30 octombrie
2010; Februarie 2011 - Calendar lansari 31 noiembrie 2010). In prezent, este
anuntata pentru martie 2011 si a fost publicat si Ghidul spre consultare la
inceputul lunii februarie.
Operatiunea 132. „Sprijin pentru consultanta acordat
IMM-urilor" - anuntata initial pentru anul trecut pentru luna iulie,
apoi amanata pentru noiembrie; in decembrie - suspendata temporar; anuntata
intr-un final pentru noiembrie 2011.
Autor: Arabela Boboc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu