joi, 1 decembrie 2011

97 IMM-uri din 100 au avut probleme in accesarea de fonduri UE


Evaluari si plati intarziate, dar si comunicarea defectuoasa sunt principalele nemultumiri exprimate de firmele mici si mijlocii 

Sursa: Fin.ro 21 Februarie 2011

Pentru numeroase IMM-uri, acce­­sa­rea fondurilor europene trebuia sa fie gura de aer proaspat, spri­jinul bine-venit de care aveau ne­voie in perioada de criza. Pro­blemele pe care le-au intampinat insa in fazele de contractare si implementare a proiectelor le-au creat din pacate  chiar mai multe dificultati. Specialistii ii sfatuiesc pe apli­canti sa aiba in vedere la struc­turarea  bu­getelor si estimarea fluxurilor finan­ciare, de la bun inceput, termene duble sau triple fata de cele prevazute in con­tractele de finantare.

Compania de consultanta Structural Consulting™ Group a realizat, in peri­oa­da 7-14 februarie 2011, prin intermediul portalului www.fonduri-structurale.ro, un sondaj privind dificultatile accesarii fondurilor europene.

Raspunsurile pri­mite au provenit de la un numar de 314 IMM-uri (intreprinderi mici si mij­lo­cii). Acestea se afla in faza de contractare sau au deja in implementare proiecte finan­tate prin fonduri structurale  si de coe­ziune sau Programul National pentru Dezvoltare Rurala (PNDR). Ponderea IMM-urilor repondente a fost de 68% in me­diul urban, 32% mediul rural. Sondajul nu s-a referit la experientele generale ale com­paniilor, fiind axat  pe problemele intam­pinate de acestea. Totusi, apro­ximativ 3%  din repondenti au fur­nizat si feedback pozitiv. Mai mult ca o exceptie care confirma regula, decat ca o situatie in care ar trebui sa se regaseasca majoritatea celor care acceseaza fonduri europene, un beneficiar de pe Masura 1.2.1 din cadrul PNDR a declarat: „Deocamdata nu  intampinam proble­me, din contra, suntem sustinuti de autoritati in finalizarea proiectului“.

Concluziile generale care se des­prind insa din sondaj au in vedere nu­me­roase situatii de intarzieri majore in faza de evaluare, intarzieri de plati (pre­finantari si rambursari) chiar si de 15 luni in unele cazuri, un proces de co­municare defec­tuos cu autoritatile de management, lipsa de transparenta a mecanismului ram­bur­sarilor, probleme in accesarea de credite pentru cofinan­tare, dobanzi mari la creditele obtinute, generand uneori chiar renun­tarea/rezi­lierea contractului de finan­tare. O alta piedica in calea apli­can­tilor si beneficiarilor a fost amanarea repe­tata a lansarii unor linii de finantare mult asteptate, cazuri in care firmele au investit timp, bani si resurse umane in scrierea unor proiecte care au ajuns sa fie „depa­site” odata cu trecerea tim­pului. Lipsa de predictibilitate s-a mai evidentiat si prin perioadele lungi de timp intre aprobarea proiectelor si con­tractarea lor efectiva.

Cost suplimentar: 30% din valoarea initiala a autorizatiei de constructie

Un astfel de exemplu este cel al microintreprinderii Brainer Consulting SRL, care a depus un proiect in valoare de aproximativ 120.000 de euro pe DMI 4.3 „Sprijinirea dezvoltarii micro­intre­prin­derilor” din cadrul Programului Operational Regional (POR) in decem­brie 2009. Abia in septembrie 2010 a ur­mat vizita de precontractare, in urma careia proiectul a fost propus spre finan­tare. Pana in prezent, firma nu a mai primit insa niciun alt semnal pentru semnarea contractului. Si cum timpul nu sta in loc, autorizatia de constructie obtinuta pentru suma de 4.800 de lei, dar valabila numai un an, mai are doar cateva zile pana expira. Prin urmare, firma trebuie sa mai achite 30% din valoarea initiala a autorizatiei pentru o prelungire de sase luni. 

Nu are insa nicio garantie ca in acest interval va primi un raspuns de la autoritati. Pe langa acest cost suplimentar din buzunarul pro­priu, beneficiarul mai are de suferit si de pe urma lipsei de predictibilitate in privinta bugetului proiectului, intrucat, daca raspunsul autoritatilor privind semnarea contractului de finantare ar putea sosi oricand, se presupune ca fir­ma trebuie sa dispuna in orice moment de lichiditatile reprezentand TVA nece­sara in proiect (in acest caz aproximativ 30.000 de euro). „Timpul si resursele pe care le-am investit in de­mersurile nece­sare accesarii acestei finantari ar fi putut fi utilizate in dez­voltarea afacerii pe alte cai, mai simple si poate mai utile. Atitu­dinea auto­ritatilor ramane de neinteles pentru noi”, a spus Camelia Birzanu, directorul Brainer. 

O noua abordare a notiunii de „cash flow”

Cu putine exceptii, Autoritatile de Management dau dovada  de incapa­ci­tate de a-si onora obligatiile contractuale, fie din cauza disfunctionalitatilor de procedura, a imixtiunii politicului in functionarea corecta a acestor institutii, ori in unele cazuri din cauza slabei competente sau a lipsei de motivare a personalului. Intreprinzatorii sunt afectati in mod grav, in loc sa beneficieze de ajutor asa cum ar fi normal.

„Desi fondurile europene reprezinta pentru companii oportunitati reale de sprijin si redresare in perioada de criza econo­mi­ca, asigurand bani nerambursabili pen­tru dezvoltare, gripajele numeroase din mecanismele de implementare la nivel de AM si OIR  au ajuns sa transforme  in multe cazuri o finantare intr-o povara in plus, generand probleme financiare si mai mari. Firmele trebuie sa avanseze, pentru desfasurarea proiectelor, bani care de multe ori provin din credite, ale caror rate raman neplatite daca intervin intarzieri de luni intregi la plata pre­finantarii sau a rambursarii”, a declarat pentru „Fin.ro” Dan Barna, Managing Partner, Structural Consul­ting™ Group. 

Recomandarea acestuia pentru IMM-urile care intentioneaza sa aplice de acum inainte pentru finantari neram­bur­sabile este ca acestea sa-si intoc­measca fluxul de numerar (cash flow-ul) mizand pe termene de rambursare duble sau triple (opt-noua luni), chiar daca termenele legale variaza intre 60 si 90 de zile in functie de fiecare program, putand astfel sa evite blocajele ce pot aparea ca urmare a intarzierii ram­bursarilor.

Amanarea repetata a lansarii unor apeluri de proiecte

POSCCE, Operatiunea 111a) „Sprijin financiar cu valoarea cuprinsa intre 1.075.001 lei si 6.450.000 lei acordat pentru investitii in IMM-uri"  - anuntata initial pentru iulie 2010 (potrivit calendarului de lansari la 31 ianuarie 2010), apoi mutata in fiecare luna (septembrie 2010 - Calendar lansari la 31 martie 2010; Trim. IV 2010 - Calendar lansari 30 iunie 2010; Buget epuizat - nu se mai lanseaza - calendar lansari la 30 octombrie 2010; Februarie 2011 - Calendar lansari 31 noiembrie 2010). In prezent, este anuntata pentru martie 2011 si a fost publicat si Ghidul spre consultare la inceputul lunii februarie.

Operatiunea 132. „Sprijin pentru consultanta acordat IMM-urilor"  - anuntata initial pentru anul trecut pentru luna iulie, apoi amanata pentru noiembrie; in decembrie - suspendata temporar; anuntata intr-un final pentru noiembrie 2011.

Autor: Arabela Boboc

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu