Blocajul la nivelul implementarii proiectelor cu fonduri
structurale conduce la declansarea primelor proteste de strada. Astazi, in
fata Prefecturii judetului Iasi, timp de doua ore va fi organizata o
manifestatie de protest de catre un grup de beneficiari de finantari europene.
Scopul este acela de a crea presiune asupra institutiilor responsabile in
gestionarea fondurilor structurale pentru deblocarea sumelor restante.
Protestul se desfasoara in contextul in care la Iasi are loc astazi sedinta
guvernului Boc.
„Va fi un protest mut, in cadrul caruia vor participa cateva zeci de specialisti din mai multe organizatii neguvernamentale. Vrem sa transmitem ca nu se pot dezvolta proiecte cu finantare europeana, in conditiile in care statul intarzie cu lunile plati de zeci de mii de euro”, declara pentru „Financiarul” Mihaela Munteanu, coordonator PR al Fundatiei Alaturi de Voi (ADV) Romania.
„Va fi un protest mut, in cadrul caruia vor participa cateva zeci de specialisti din mai multe organizatii neguvernamentale. Vrem sa transmitem ca nu se pot dezvolta proiecte cu finantare europeana, in conditiile in care statul intarzie cu lunile plati de zeci de mii de euro”, declara pentru „Financiarul” Mihaela Munteanu, coordonator PR al Fundatiei Alaturi de Voi (ADV) Romania.
Reprezentantii ONG-urilor din Iasi acuza faptul ca le sunt
blocate proiecte, din cauza modului de gestionare a banilor de catre
autoritatile publice. Fundatia ADV asteapta de mai bine de sase luni sa
primeasca sumele restante pentru un proiect de economie sociala, realizat
prin Fondul Social European si gestionat prin intermediul Ministerului Muncii.
Situatia de la Iasi este identica peste tot in tara, unde cei care au semnat
contracte cu autoritatile contractante nu au primit nici pana in ziua de astazi
finantarile castigate de la UE.
Recent, „Financiarul” v-a prezentat blocajul mecanismului
institutional de la Autoritatea de Management a Programului Operational
Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane (AMPSODRU) din Ministerul Muncii. Problemele
care impiedica absorbtia fondurilor comunitare sunt numeroase, insa
principala cauza a blocajului proiectelor aflate in implementare este
reprezentata de dificultatile de ordin financiar.
Continuam seria dezvaluirilor legate de situatia
dezastruoasa in care se gasesc peste jumatate dintre beneficiarii proiectelor
destinate dezvoltarii resurselor umane cu trei cazuri: o organizatie neguvernamentala
si doua institutii de invatamant, care se lupta pentru continuarea proiectelor
demarate in conditiile in care se confrunta cu intarzieri ale prefinantarii,
ale transelor de rambursare sau cu neintelegeri privind eligibilitatea
cheltuielilor, chiar daca acestea au fost certificate de un auditor extern
calificat.
Asociatia Barnabas din Resita, in parteneriat cu SC Susman
Consulting Group SRL, are in derulare proiectul de grant „Calificare si competenta,
premise pentru succes si dezvoltare“, pe DMI 5.1 Dezvoltarea si
implementarea masurilor active de ocupare.
Managerul partenerului proiectului,
dipl. ing. Tudor-Adrian Susman, a realizat un calcul detaliat al cash
flow-ului din care reiese ca, potrivit conditiei contractuale impuse in
prezent, beneficiarul trebuie sa faca un efort financiar urias pentru
obtinerea prefinantarii anului 2, aproape imposibil de realizat de ONG-uri,
dar chiar si de companiile mai mici.
Celelalte doua proiecte
care se gasesc in situatii-limita sunt unul strategic, privind bursele
doctorale, aferent Axei prioritare 1 - Educatia si formarea profesionala in
sprijinul cresterii economice si dezvoltarii societatii bazate pe cunoastere,
DMI 1.5 „Programe doctorale si postdoctorale in sprijinul cercetarii”,
derulat de Facultatea de Inginerie Electrica si Stiinta Calculatoarelor din
Suceava, si unul de grant, al institutiei Grup Scolar Industrial Transporturi
Cai Ferate Timisoara, pentru prevenirea abandonului scolar.
Dezastru generalizat la OIPOSDRU din MECTS
Universitatea „Stefan cel Mare“ din Suceava a semnat contractul proiectului strategic de care beneficiaza Facultatea de Inginerie Electrica si Stiinta Calculatoarelor in decembrie 2008, iar prima cerere de rambursare a fost depusa pe 5.10.2009 (dupa o solicitare de refacere a cererii originale depuse in luna mai) si decontata partial, fara explicatii, in 14.01.2010. Cea de-a doua cerere, depusa pe 2.08.2009, nu a fost decontata nici pana la aceasta data.
Monitorizarea acestui proiect se desfasoara prin Organismul Intermediar
din cadrul Ministerului Educatiei (MECTS). „Acest dezastru privind rambursarea
se pare ca este generalizat la toate contractele derulate prin acest OIPOSDRU,
asa cum rezulta din discutiile pe forumul nostru, al beneficiarilor”, a
declarat pentru „Financiarul” profesor universitar dr. ing. Valentin Popa.
El a detaliat drumul pe care il parcurg documentele, in
procesul de implementare, pentru verificare. Astfel, documentele privind
rambursarea se depun la OIPOSDRU Bucuresti, care remite apoi aceste documente
in total sau in parte catre unitatea regionala.
Aceasta verifica documentele, eventual cere clarificari
direct la beneficiar sau prin OIPOSDRU Bucuresti, face eventual vizite in
teren, trimite apoi concluziile la OIPOSDRU Bucuresti, care formeaza un punct
final de vedere pe care il trimite la AMPOSDRU - care face plata. „Cu un asemenea
traseu alambicat, nici nu e de mirare ca nu se pot incadra in 45 de zile. E
uimitor cati angajati pot sa fie implicati pentru verificari in conditiile in
care fiecare cerere de rambursare este cetificata de auditori externi
competenti si certificati”, a apreciat Popa.
Elevi ramasi fara burse sociale din cauza birocratiei
Problemele in cazul proiectului grupului scolar de la Timisoara au aparut odata cu inceperea procesului de finantare. Desi atat in Ghidul Solicitantului, cat si in contractul semnat este stipulata conditia acordarii de prefinantare, proiectele POSDRU derulate de bugetari (o scoala, in cazul de fata) nu au mai putut beneficia de prefinantare, fiind necesara derularea lor prin intermediul Ordonatorului principal de credite (Primarie), potrivit Legii bugetului nr. 18 pe anul 2009.
„Din nefericire, primariile nu au avut banii prevazuti in
buget si nu pot acoperi sumele necesare. Desi am facut nenumarate demersuri,
Primaria Municipiului Timisoara ne-a putut aloca doar o parte din fondurile
necesare, cu intarziere, cererea de rambursare a fost mult intarziata,
primaria nu ne mai aloca alti bani pana ce nu primim banii din rambursare -
insuficienti, nu putem face platile, nu putem face urmatoarea cerere de
rambursare, banii din rambursare iar o sa intarzie s.a.m.d.”, povesteste
asistentul de proiect Vesa Estera. Pentru 2009, a fost solicitata suma de
467.535 lei, respectiv pentru ianuarie 2010 - 130.000 lei, insa doar 400.000
lei au ajuns la grupul scolar abia in noiembrie, „suma mult mai mica decat cea
la care aveam dreptul prin prefinantare”, cum arata Vesa Estera.
Drept urmare, bursele sociale nu mai pot fi acoperite,
elevii din grupul-tinta nu-si pot permite sa-si plateasca anticipat masa si
apoi sa-si recupereze banii, ceea ce conduce la neatingerea indicatorilor
proiectului (vor ajunge in abandon) si, in final, proiectul va fi blocat. In
aceste conditii, va fi o mare problema la finalizarea proiectului, deoarece,
pentru a fi eligibile, toate platile trebuie sa fie facute pana pe
31.03.2011, lucru care nu va putea fi realizat neavand bani in avans.
„Consider ca nu trebuia sa se dea startul derularii proiectelor
fara o metodologie bine pusa la punct si cu instructiuni precise si la obiect.
Toate acestea se puteau realiza cu ajutorul unui nucleu de specialisti, numiti
pe criterii de competenta, si nu pe criterii politice”, a mai spus prof. Vesa
Estera, asistentul proiectului.
Beneficiarii cer acordarea integrala a prefinantarii
POSDRU este singurul Program Operational care acorda prefinantare esalonata pe doi ani, in conditiile in care 30% dintre beneficiari sunt ONG-uri, deci prin definitie nu pot accesa credite bancare pentru asigurarea cofinantarii proiectelor. Adrian Susman a intocmit o scrisoare care va ajunge pe masa premierului odata ce va fi semnata si de alti beneficiari. „In urma acordarii prefinantarii integrale a proiectelor demarate (30%) in primul an, cel tarziu pana in aprilie 2010, rambursarea la 30 de zile a cererilor de rambursare si returnarea de urgenta a TVA, ONG-urile vor putea duce la bun sfarsit proiectele aflate in derulare, evitand astfel blocarea a peste 55% din proiectele existente (sunt incluse aici si companiile private mici - 25%)”, a aratat managerul SC Susman Consulting Group.
Din calculul (vezi grafic) contributiei proprii necesare
unui ONG pentru a putea obtine prefinantarea din anul 2, in conditiile
actuale impuse de AMPOSDRU, rezulta ca, in cazul neacordarii integrale a
prefinantarii, fluxul de numerar nu are sanse sa iasa pe plus.
Demarat in
august 2009, cu o perioada de implementare de doi ani, proiectul Asociatiei
Barnabas a beneficiat de prefinantarea aferenta anului 1 de 30% din
cheltuielile eligibile, insa nu a primit nici pana in prezent un raspuns la
prima cerere de rambursare, depusa in noiembrie anul trecut. La o valoare
totala a proiectului de 1.487.273 lei, cheltuielile eligibile totale se ridica
la 1.423.460 lei, iar contributia totala a beneficiarului insumeaza 28.740
lei.
Defalcat, costurile eligibile aferente anului 1 sunt de
742.600 lei, iar cele ale anului 2 de 680.860 lei. Prefinantarea obtinuta,
aferenta anului 1, a fost de 218.000 lei, insa conditia pentru a obtine
prefinantarea din anul 2 este recuperarea a minimum 70% din cea acordata in
primul an, respectiv 152.600 de lei. Totodata, la fiecare cerere de rambursare
se retine 35%, suma care reprezinta recuperarea prefinantarii.
Prin urmare, cei 152.600 de lei reprezinta 35% din cheltuielile
eligibile care vor trebui realizate in anul 1, deci totalul cheluielilor
eligibile trebuie sa fie 436.000 de lei. Scazand valoarea prefinantarii,
rezulta ca este necesara o contributie proprie la cheltuielile eligibile in
anul 1 de 218.000 lei (53.170 euro), la care se adauga TVA-ul de 46.135 lei
(11.252 euro), deci in total 264.135 lei, respectiv 64.423 euro, suma care va
trebui achitata in anul 1. In aceasta situatie, cash flow-ul va fi pozitiv
de-abia in anul 2.
Autori: Arabela Boboc, Victor Rusu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu