Schimbarea regulilor in timpul jocului ii determina pe
consultanti si pe beneficiari sa se astepte la rezilieri de contracte si chiar
la blocarea absorbtiei
Sursa: Fin.ro 1 August 2011
Masura diminuarii cuantumului prefinantarii acordate in proiectele
finantate din fonduri structurale si de coeziune de la 30% la 10% se va rasfrange
asupra a doua treimi dintre beneficiari, mai ales IMM-uri, organizatii neguvernamentale
sau autoritati locale, sustin majoritatea consultantilor interogati de
„Fin.ro”. Altii apreciaza ca, desi pe termen scurt va pune probleme de
lichiditate, pe termen lung va conduce la mai multa rigoare in implementare,
iar problema care ramane nerezolvata este cea privind gestiunea dosarelor de
rambursare de catre autoritatile de management.
Pana in prezent, avansul pentru prefinantarea proiectelor
europene se ridica la 30% din valoarea contractului. Insa, motivand ca multe
dintre firmele care contracteaza prefinantarea nu mai trimit ulterior facturile
aferente cheltuielilor, astfel incat ministerele sa transmita la randul lor
actele de decont la Bruxelles, guvernul a decis sa reduca plafonul
prefinantarii la 10% din valoarea eligibila a proiectului.
Pe data de 26
iulie a fost publicat in Monitorul Oficial Ordinul ministrului Finantelor nr.
2359, urmat a doua zi de un altul - Ordinul ministrului Finantelor nr. 2370,
care aducea rectificari. Principalele prevederi cuprinse in aceste ordine se
refera la reducerea procentului de prefinantare acordata beneficiarilor de la
30% la 10%, acordarea prefinantarii in transe, astfel incat prima transa sa nu
poata depasi 5%, iar urmatoarele transe sa se acorde numai dupa autorizarea
cheltuielilor efectuate, in valoare de minimum 60% din valoarea cumulata a
transelor anterioare de prefinantare. Suma solicitata prin prima cerere de
rambursare nu se mai ramburseaza integral.
Pana in prezent, recuperarea prefinantarii se facea prin
deducerea a minimum 30% din cererile de rambursare depuse incepand de la
a doua cerere de rambursare. Prima cerere de rambursare era restituita
integral ca un sprijin pentru sustenabilitatea demararii si continuitatii
proiectului.
De acum inainte, recuperarea incepe chiar cu prima cerere de
rambursare, care va fi platita in procent de maximum 70%. Alte noi prevederi
sunt recuperarea intregii prefinantari de catre autoritatile de management, in
situatia proiectelor pentru care beneficiarii nu transmit nicio cerere de
rambursare in termen de maximum patru luni de la primirea acesteia, precum si
recuperarea de catre AM-uri a prefinantarii neutilizate, in cazul proiectelor
pentru care beneficiarii nu transmit, in termen de maximum sase luni de la
primirea primei transe de prefinantare, cereri de rambursare in cuantum de
minimum 60% din valoarea prefinantarii acordate.
Concret, indiferent de prefinantarea primita, aceasta
trebuie cheltuita si solicitata spre rambursare in procent de minimum 60% in
maximum sase luni de la primire.
ACIS: „Noul procent este suficient”
Catalin Vatafu, seful ACIS, a explicat, intr-un comunicat, ca noul cuantum al prefinantarii ar trebui sa fie suficient pentru un beneficiar riguros. „Cota de 10%, nou stabilita, desi este mai redusa decat cea acordata pana in prezent, este suficienta pentru a asigura corespunzator gestiunea financiara a implementarii proiectului in conditiile in care beneficiarul asigura o riguroasa corelare a activitatilor proiectului cu depunerile la autoritatile de management ale cererilor de rambursare a cheltuielilor. Aceasta modificare legislativa s-a dovedit a fi necesara in conditiile in care prefinantarea acordata initial in procent de 30%-40% nu a generat, din partea beneficiarilor, un volum suficient de cereri de rambursare a cheltuielilor efectuate in proiecte, pentru a permite derularea unui flux financiar coerent al sumelor primite in acest scop de la Uniunea Europeana”, a declarat seful Autoritatii pentru Coordonarea Instrumentelor Structurale (ACIS) Catalin Vatafu.
Consultantii: Multe din proiectele aflate in implementare ar
putea fi blocate
De cealalta parte, consultantii isi exprima speranta ca autoritatile au adoptat noul pachet de masuri pe baza unei analize privind impactul negativ
O astfel de
abordare ar conduce la blocarea multor proiecte care au intrat deja in
implementare pe vechiul mecanism de prefinantare, mai ales in contextul in care
rambursarile nu sunt facute in termenele asumate”, a declarat pentru „Fin.ro”
Dan Barna, Partener Executiv Structural Consulting™ Group-fonduri-structurale.ro.
Acesta spune ca marea problema la care Ordinul 2359 nu da un raspuns este
legata de contractele la care se va aplica.
„Este evident ca pentru contractele
noi aceasta va fi regula. Cum se va aplica ea insa la cele aflate in curs de
implementare ramane o intrebare delicata. Daca se va merge pe o abordare
similara cu aceea din februarie a.c., cand transa de 30% contractuala pe
POSDRU a fost sparta in doua, de 10% si 20%, sub «optiunea» data
beneficiarilor: «Acceptati in trei zile sau reziliati», riscul major in acest
moment il va reprezenta rezilierea a numeroase contracte”, a afirmat Barna.
Un val de urmari nefaste
Falimente, rezilieri de contracte, deturnarea cash flow-ului deja programat, blocarea absorbtiei sau incetinirea absorbtiei, cresterea costurilor cu implementarea sau majorarea creditelor bancare (de care este nevoie in cazul a numeroase proiecte) sunt doar cateva dintre urmarile la care se asteapta consultantii si beneficiarii de fonduri structurale ca urmare a schimbarii regulilor in timpul jocului. Vor fi afectate atat proiectele ce urmeaza a fi semnate in perioada urmatoare, cat si cele care au fost depuse in ultimele luni si a caror evaluare si selectie nu a fost finalizata.
„Masura reducerii de la 30% la 10% a prefinantarii va
afecta aproximativ 60%-70% din beneficiarii implicati in accesarea fondurilor,
in special autoritatile locale si ONG-urile, avand un impact puternic in
special asupra celor care nu se incadreaza sub incidenta ajutorului de stat sau
a schemelor de minimis care isi pastreaza procentul de prefinantare de 35%.
In
mod real, reducerea prefinantarii va avea ca impact cresterea costurilor de
implementare a proiectului, datorita necesitatii atragerii unor surse suplimentare
de finantare pe termen scurt, in special in cadrul proiectelor complexe, care
nu vor putea folosi ca solutie cresterea numarului cererilor de plata depuse,
care ar putea fi cea mai la indemana. In orice caz, aceasta masura va incetini
accesarea si va creste usor birocratia”, spune Andrei Trisca Rusu, manager
Hripsime. Acesta apreciaza ca AM-urile ar trebui sa evalueze fiecare situatie
in parte si sa-i traga la raspundere pe beneficiarii cu probleme, fara a
generaliza.
Dan Barna de la Structural Consulting™ sustine ca, din
punct de vedere tehnic, aceasta masura ii afecteaza pe toti beneficiarii.
„Riscul major in acest moment il va reprezenta rezilierea a numeroase
contracte. La momentul depunerii proiectelor spre finantare fiecare beneficiar
si partenerii acestuia trebuie sa estimeze un buget si un calendar de activitati,
avand ca ipoteze anumite reguli financiare. Pornind de la aceste ipoteze,
beneficiarii isi calibreaza cash flow-ul si bugetul si decid daca pot sustine
un proiect sau nu. Cei mai afectati sunt beneficiarii pentru care «regulile» se
schimba radical in timpul jocului, atunci cand suntem deja la faza de implementare,
cand contractul este deja semnat, proiectul demarat, furnizorii contractati”,
spune acesta. Problema principala ramane insa cea legata de gestionarea
dosarelor de rambursare in cadrul AM-urilor, care genereaza intarzieri majore
la efectuarea platilor.
„Desi pe termen scurt va pune probleme de lichiditate,
pe termen lung va conduce la mai multa rigoare in implementare. Problema care
ramane nerezolvata este cea a dialogului cu autoritatile de management si
gestiunea dosarelor de rambursare. Daca aceste paliere nu vor functiona mai
bine, vom avea intarzieri inerente in implementarea proiectelor”, spune
Laurentiu Dinu, Country Manager la Accreo Romania.
Autoritatile au omis informarea beneficiarilor si a
publicului larg
Pe de alta parte, din punctul de vedere al transparentei, Barna a declarat ca autoritatile au trecut cu vederea informarea beneficiarilor si a publicului larg. „Trebuie sa semnalam faptul ca autoritatile responsabile de administrarea fondurilor europene au trecut cu vederea informarea beneficiarilor si a publicului larg. Asa cum am vazut, aceste ordine afecteaza o mare parte a beneficiarilor si pe toti cei care au proiecte in proces de evaluare. Avand in vedere importanta majora a acestei modificari, este neclara atitudinea ACIS si a AM-urilor, care nu au postat ordinele pe site-urile lor si nu au informat direct beneficiarii, punandu-i, din nou, in fata unui fapt implinit”, a afirmat reprezentantul Structural Consulting.
„Guvernul a dovedit cu prisosinta ca nu vrea absorbtie”
Potrivit lui Tudor Adrian Susman, presedinte al Asociatiei
Barnabas din Resita, masurile pe care le ia guvernul dovedesc ca autoritatile
sunt total depasite de situatie. „Consider ca acest guvern a
dovedit cu prisosinta ca nu vrea absorbtie pentru ca nu se poate
fura, iar masurile propuse dovedesc, de asemenea, ca sunt total
incompetenti si depasiti de situatie. Va amintiti de cat amar de vreme
societatea civila, mediul de afaceri, ziaristi etc. au sesizat aceasta
problema, au venit cu solutii, dar degeaba.
Ca sa se miste cat de cat in directia
buna numai Comisia Europeana si FMI ne mai pot ajuta prin taierea tuturor
resurselor financiare daca nu se face ce trebuie sa se faca”, a declarat Susman
in calitate de consultant si beneficiar de fonduri UE, atat de preaderare,
cat si structurale. Acesta a amintit ca statul a acordat finantari de la buget
pentru proiecte care se suprapunea cu unele dintre cele depuse pe fonduri UE.
CE a acordat avansuri Romaniei de aproape 2 mld.
€
In legatura cu mecanismul prefinantarii, statele membre se comporta in relatia cu Comisia Europeana similar cu modul in care se comporta beneficiarii in relatia cu statul membru. Cu alte cuvinte, si Romania a primit de la CE bani in avans pentru a putea „pune pe picioare” mecanismul absorbtiei fondurilor si pentru a se sustine financiar pana in momentul in care se trimit cereri de decontare spre Bruxelles si incepe sa functioneze mecanismul rambursarilor, a explicat Dan Barna.
„Pentru 2007-2013 Romania a beneficiat de avansuri de la CE
de aproximativ doua miliarde de euro, acordate astfel: avansurile s-au primit,
conform regulilor CE, doar in primii trei ani ai exercitiului financiar (2007,
2008 si 2009). Suma totala a avansurilor a fost de 7% din alocarea totala
2007-2013 din FSE si FEDR si 10,5% din alocarea totala 2007-2013 din FC,
acordata in transe anuale. In total, aproximativ 1,574 miliarde de euro.
In plus, in 2009, ca parte a planului de redresare economica a UE,
prefinantarea Romaniei a fost marita cu inca aproximativ 384 mil. euro.
Asadar, Romania a primit de la CE aproximativ 1,958 miliarde de euro
prefinantare”, a spus Barna.
Autor: Arabela Boboc
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu